Severokorejský vůdce Kim Čong-un se při slavnostní návštěvě jedné ze svých továren pochlubil novými tramvajemi a trolejbusy, které budou brzy brázdit ulice Pchjongjangu. KLDR se ve své tiskové zprávě chlubí, že většina komponentů tramvaje pochází z domácí produkce. Vozidla ve skutečnosti ale nejsou nová. Jedná se pouze o zmodernizovanou tramvaj KT8D5 československé výroby.
Tramvají typu KT8D5 bylo do vychodoasijskou komunistického skanzenu dodáno celkem 45, a to při zahájení první linky v Pchjongjangu v roce 1991. Později bylo dodáno ještě 129 tramvají T6B5 a dále další ojeté tramvaje z produkce ČKD Tatra, uvádí server Československý dopravák.
Tramvaj KT8D5 vyráběla Tatra Smíchov mezi léty 1986 až 1993. Bylo jich vyrobeno bezmála 200 a určeny byly převážně pro česká města. Některé však šly i na vývoz. Kromě KLDR zamířily i do bosenského Sarajeva, ruského Volgogradu, či dokonce až do slovenských Košic. Pár kousků jezdilo i v některých německých městěch.
Vozidlo se skládá ze tří článků a je schopno obousměrného provozu (myšleno v prostoru). Všech osm náprav je hnacích. Mezi dopravními fanoušky se jim přezdívá „kachny“ či „kačeny“.
Severní Korea kvůli sankcím západu nemá přístup k technologiím a využívá tak vyřazená vozidla z jiných zemí, povětšinou z Číny. Často se však do země dostanou i celé výrobní linky, většinou přes černý trh.
Petr Starý