Je to zase tady. Sezóna střídá sezónu, a co bylo před půlrokem v topu, po tom dnes neštěkne ani pes. A proto Bůh a globální trh stvořili výprodeje. Zdá se to jako skvělý nápad. Získat něco, co jste půl roku obhlíželi, za poloviční a často i třetinovou cenu. Má to ale jednu vadu. Poměrně fatální a to ve všech směrech. Je to teorie lapená v inkubátoru dokonalého trhu. Nepočítá s odchylkami a anomáliemi. Jaká je praxe?
Proč se konají výprodeje? Aktuální dožívající kolekce, které za pochodu ztrácí na hodnotě, musí uvolnit místo těm novým – novým směrům, novým trendům, nové vizi. Každý kousek reprezentující letošní trendy má životnost tak do konce ledna. Příští léto se místo červených proužků budou nosit modré kostky a košili si můžete vzít do garáže. A karburátoru je jedno, že ten hadr je z Pařížské.
Rada č. 1: Máte na to vůbec?
Karty na stůl a prachy na dřevo. Špatně se nakupuje, když váš bankovní účet řve prázdnotou. Kombinace povánočního debetu a lákavých výprodejů je obzvlášť tristní stav. Z vlastní zkušenosti víme, že se nespokojíte jen s ponožkami. Pěkná kravata. A bílých košilí není nikdy dost. Hnědý pásek je nezbytná klasika. Cestovní taška… určitě někam pojedete. Víte, co to je? Váš měsíční plat. Možná i dva. Pokud už do obchodu se slevami vkročíte, připravte se, že to bude pálka. Pálka přes hubu a přes účet. Na druhou stranu – co oči nevidí…
Rada č. 2: Udělejte si seznam, co nepotřebujete a co potřebujete
V době výprodejů vytáhnou prodejci zpět na světlo zářivek obchodních středisek mnohdy věci, které několik sezón nešlo prodat. Myslete si, co chcete, ale je to tak. Než vyrazíte na výprodejní zteč, dopřejte si domácí detox šatníku. Vše, co jste na sobě neměli déle jako rok, nemilosrdně vyhoďte nebo věnujte bezďákům. Nezhubnete, nevyrostete a s největší pravděpodobností ani nezažijete fashion comeback inkriminovaných kousků.
Rada č. 3: Holky nechte doma
Nikdy, nikdy, NIKDY, nechoďte na výprodeje s přítelkyní. Věřte, že i z toho nic, co tam budou mít, si vybere dvacet kousků. A budete to vy, kdo pak bude chránit její čest před kabinkou a dělat, že neslyšíte věty jako: „Tam fakt celou dobu někdo je? To není možný, že si někdo něco tak dlouho zkouší.“ Z vaší se strany se vyvarujte věty: „A nemáš už takové šaty/boty..?“ Stoprocentně bude následovat hysterický záchvat. Ostatně na otázku „Nevypadám v tom tlustě?“ celoročně existuje jen jedna správná odpověď. Pokud se přece jen dostanete k nákupu oblečení pro vás, vybere vám ona to, v čem by vás chtěla vidět, a ne to, co se líbí vám.
Rada č. 4: Průzkum trhu
Jedna americká průpovídka říká, že ušetřený dolar je vydělaný dolar. Snad každá značka a obchod mají nějakou formu zákaznického servisu. Kartu nebo program, kam můžete sbírat bezvýznamné body a po čase si za ně koupit velký… kulový. Přesto pokud vám prodavačka nabídne registraci v zákaznickém programu, tak to berte. Kápne z toho sleva slušných 10 %. Především u e-shopů pak sledujte různé kódy, registrace, akce typu 2+1 či možnosti nákupu přes mobilní aplikace.
Rada č. 5: Můžete to vrátit?
Ze zákona máte na vrácení zboží nárok 30 dnů. Tohle pravidlo však v případě výprodejů nemusí platit. Proto než se rozhodne tu koženou bundu koupit s myšlenkou, že máte měsíc na to ji vrátit, zjistěte si, jaká pravidla ohledně vrácení zboží daný obchod má. Současně doporučujeme platit kartou. Některé obchody hodnotu zboží placené v hotovosti vrací na dobropisové karty.
Rada č. 6: Nadčasové kousky
Spíš než prudce módní věci, kterým odtikávají poslední dny života, hledejte ve výprodejích nadčasové kousky. Zaměřte se na věci, jako jsou kvalitní kabáty, košile, džíny, svetry, polobotky.
Rada č. 7: Neslevujte ze svých cílů
Ve výprodejích často najdete extrémy – XS a XXL. Nevěřte slepě všemu, co vám ta sexy prodavačka bude tvrdit. Laškovně si u toho bude hrát s vlasy a prodá vám obchod do posledního kapesníčku, který nikdy do saka nevezmete. Nemá cenu kupovat cokoliv mimo vaši velikost. Jsou to vyhozené peníze. Malá košile se nikdy nestane vaší nejoblíbenější a než nahoníte svalovou hmotu, tak se vám bude líbit jiné tričko. Odolejte i těm ručně šitým mokasínům. Rozdíl dvě čísla je opravdu značný.
Rada č. 8: Sleva není důvod k nákupu
Vánoční bonusy, třináctý plat, objevená tajná záloha. Jasně – prachy mají obíhat, ale nemusíte je utratit za každou cenu. Že jsou extrémní slevy, neznamená, že se extrémně musíte chovat i vy. Pokud v přetopených obchodech nenajdete nic, co se vám líbí a sedí – kašlete na to! Opravdu! Nakupování má být radost a ne otročina. Zkuste to brát s nadhledem a střízlivým odstupem. Uleví se vám – fakt.
Jirka Hofbauer