Mysleli jste si, že TDI je mrtvé? Ani omylem! Aktuální naftové motory jsou tak vypiplané, tak úsporné a tak šetrné k životnímu prostředí, že by byla škoda nechat si jejich točivý moment a výkon jen pro obyčejná auta. U Audi se proto rozhodli, že turbodiesely osadí kompletní řadu svých S modelů. Stačil týden za volantem SQ5 a víme proč.
To bylo řečí, to bylo nářků! Že prý „nafťák“ do S modelů od Audi nepatří. Od počítače nebo od časopisu se to kritizuje jedna báseň. Jenže v dnešní době by drtivá většina automobilek neudělala nic, co by předem neměla vyzkoušené a potvrzené mnoha výzkumy. A tak si u Audi spočítali, že aby si zbytečně nekazili flotilové emisní limity, více než je nutné, vyplatí se vyměnit benzinový šestiválec za naftový. Jedním z průkopníků bylo už před lety Audi SQ5, které přišlo na evropský trh s naftovým motorem, pro USA se pak vyrábělo s benzinovým. Benzinový motor se pak na okamžik podíval i do Evropy, a to když probíhala zmatečná a zdlouhavá homologace na nové emisní normy WLTP. Pak ale v tichosti benziňák zmizel a opět jej nahradila nafta. Stejně tak se naftové šestiválce napevno zabydlely pod kapotami modelů S4, S5, S6, S7. A jak to už bývá, vše se prodává, jako by se nechumelilo.
Aby ne, ono totiž 255 kW a 700 Nm točivého momentu jsou velmi přesvědčivé argumenty. Třílitrový vznětový šestiválec se navíc chlubí důmyslným přeplňováním, kdy v nižších otáčkách pomáhá motoru elektrické dmychadlo a ve vyšších otáčkách přichází ke slovu klasické turbo. V reálném provozu to znamená fantasticky lineární zátah, který zdánlivě nemá konce. Audi SQ5 TDI navíc funguje jako mild hybrid, což znamená, že baterie 48voltového palubního systému, která mj. pohání i ono dmychadlo, se dobíjí během jízdy. Jen výkon ale na dobré svezení nestačí, což u Audi vědí. Ruku v ruce se skvělým motorem tak jde adaptivní podvozek, který je až nadpozemsky komfortní. Opravdu, je neuvěřitelné, co vše dokážou tlumiče i v kombinaci s velkými koly utlumit a vyhladit. Pokud si v nastavení Audi drive select nastavíte režim Sport, můžete se s tímto mackem pustit i do nadprůměrně svižné jízdy. Na silnici vás drží široké pneumatiky a pomáhá vám také sportovní diferenciál, který mění nedotáčivost v přetáčivost. Je to sice o zvyku, ale jakmile se s diferenciálem poznáte, užijete si jízdu mnohem více. Na druhou stranu, pokud jedete z Kauflandu s platem vajec, režim Efficiency nebo Comfort vás pohlídají a notně ušetří palivo. Jo a ještě věc, také u SQ5 jsou koncovky výfuků falešné, nedá se nic dělat. Za volantem je vám to ale úplně jedno, protože aktivní zvuk výfuku dělá hodně parády jak uvnitř, tak vně vozu.
Po designové stránce je Audi SQ5 klasický „sleeper“. Nebýt pár znáčků se symbolem „S“, klamání tělem by bylo dokonalé. Jasně, kola jsou větší, nárazník jinačí, zadní difuzor také a k tomu celá řada černých doplňků, ale kdo by si toho během zimního šera všiml, že? Uvnitř vás pak Audi SQ5 bude hýčkat. Ostatně to je přesně to, co od této značky očekáváte. Na rozdíl od dalších nových modelů, SQ5 je stále ještě vybavena předchozí generací infotainmentu, což sice znamená, že grafika už má to nejlepší za sebou, ale to ovládání klasickými tlačítky, to je něco, co nám u současných dotykových Audin opravdu chybí.
Audi SQ5 TDI nás bavilo. Dokonce se nedokážeme ubránit pocitu, že to bylo nejlepší auto, které jsme v roce 2019 testovali. Tolik výkonu, komfortu a přitom kompaktní rozměry a relativně střídmá spotřeba, to se jen tak nevidí. Pokud tedy po SQ5 pošilháváte, jděte do ní! Připravte si ale minimálně 1 879 900 Kč.
Lukáš Novák