Říkáte si, co tu dělá tahle krabice, ve které vozí váš instalatér trubky a nářadí? Nenechte se mýlit, Transporter od Volkswagenu můžete mít v nejrůznějších provedeních! Tím, které jsme otestovali, byla obytná California Beach, vůz, který svou cenovkou zahanbí lecjaký sporťák.

Svoboda! To je to hlavní slovou, které budete mít na mysli, jakmile se někam s Californií vydáte. Vždyť na trhu nenajdete moc aut, která jsou už z továrny uzpůsobena na přespání, a přitom na sobě nemají bakelitovou nástavbu, díky které se na mnoho míst ani nedostanete. California Beach je jiná. Dostanete klasickou dodávku, která se díky své příbuznosti s osobními vozy Volkswagen řídí úplně jako normální auto. Za místy pro řidiče a spolujezdce pak máte lavici pro další tři pasažéry a obří zavazadlový prostor. Kouzlo spočívá v tom, že zadní lavici můžete sklopit do roviny, v kufru vztyčíte vodorovnou nástavbu a přes všechno rozprostřete středně tvrdou matraci, díky které máte pocit, že spíte na klasické posteli. Nikde žádná boule, nikde žádná prohlubeň. Prostor pod tímto improvizovaným lůžkem  lze samozřejmě využít pro zavazadla, míst je dost.

To ale samozřejmě není vše. Doménou Californií (a to jak naší verze Beach, tak klasické Californie s kuchyňkou) je vyklápěcí střecha a lůžko „v horním patře”. Stačí odjistit čtyři pojistky nad hlavou řidiče a spolujezdce, lehce zatlačit a střecha se sama vysune. Pod ní najdete komfortní lůžko pro dvě osoby. Samozřejmě opět včetně matrace. Celkem se tedy v Californii pohodlně vyspí čtyři osoby, v případě nouze i pět, protože spodní lůžko je širší, než to pod střechou. Stačí si jen vybrat místo, kde zastavit.

Jaké by to ale bylo bydlení v přírodě, kdyby k němu nebyly správné kempingové doplňky. Na vnitřní straně víka kufru, tak jsou složená dvě kempingová křesla, v posuvných bočních dveřích pak je ukryt stolek. Aby na vás nepršelo, Má California po straně typický tubus, který ukrýva mobilní markízu. Tu rozbalíte pomocí klasické kliky, okraje opřete o kovové stojany a je vám úplně jedno, jestli prší, nebo sněží. Jste v suchu.

Narozdíl od klasických obytňáků Californie nemají ani sprchu, ani toaletu, ale tomu se vzhledem k půdorysu Volkswagenu Transporter nelze divit. A dá se to vyřešit. Naopak nechybí přípojka na externí napájení, kdy si v kempu můžete Californii speciálním kabelem připojit k elektrické síti a využít tak klasickou zásuvku uvnitř vozu. Bez externího napájení fungují pouze klasické autozásuvky.

Podle řádků výše se může zdát, že si s sebou na cesty vezete půlku bytu, což není daleko od pravdy. Nabízí se tedy otázka, jak vlastně takovéto auto jede. Naši Californii Beach poháněl dvoulitrový turbodiesel o výkonu 150 kW (204 koní) a řadila nám sedmistupňová dvouspojková automatická převodovka DSG. Je tedy jasné, že výkonu jsme měli dostatek jak na dálnice, tak na serpentiny do alpských průsmyků. V těch jsme navíc velmi ocenili fakt, že nemusíme řadit a auto se postará o vše samo. Velmi nás potěšila také spotřeba. Při dálničních přesunech se California spokojila s přibližně osmi litry nafty na 100 km, v horách se pak spotřeba vyšplhala až k deseti litrům. To je však na malý autobus s více než dvěma stovkami koní více než přijatelná hodnota.

A co, když jsme se vrátili z cest? Na Californii je kouzelné, že je jen o trochu delší, než klasické osobní vozy, takže stačí chvilka cviku a dáváte si to s ní po městě, jakoby nic. A to je to největší kouzlo – v jednom balení máte auto do města do práce, na víkend na výlet, ale klidně i na dvoutýdenní dovolenou za hranicemi všedních dní. Ceny Californie Beach začínají na 1 234 443 Kč, naše lépe vybavená verze s vrcholným naftovým motorem pak stála něco přes 1 900 000 Kč. Není to nejméně, ale pokud jste cestovatel, nebudete této investice nikdy litovat.

Lukáš Novák

Komentáře