Mathias Rust doletěl ze severu Německa vypůjčeným letounem Cessna 172 až do hlavního města Sovětského svazu, kde přistál v jeho samém srdci. Přes „přísně“ střežené sovětské hranice přeletěl lehce jako pírko.
Osmnáctiletý občan Západního Německa Mathias Rust měl plné zuby napětí mezi Východem a Západem rozděleným dlouhotrvající studenou válkou. V květnu roku 1987 se tak odhodlal k plánu, který promýšlel celý jeden rok.
V kokpitu vypůjčeného lehkého jednomotorového letounu Cessna 172 a s pouhými 50 nalétanými hodinami odstartoval z Hamburku na Island, odkud to otočil do finských Helsinek, které se staly jeho poslední „západní“ zastávkou. Místo nahlášeného směru Stockholm se totiž vydal rovnou do Moskvy.
Přeletěl Balt a ocitl se ve vzdušném prostoru Sovětského svazu. Zanedlouho se objevil na radaru sovětské protiletadlové obrany, byl sledován třemi divizemi protivzdušné obrany, které však nikdy nedostaly povolení k palbě. V jednu chvíli jej dokonce doprovázeli dva stíhací letouny MiG-23.
Série šťastných náhod Rusta ve zdraví dostala až k Moskvě. Za svůj cíl si místo původně plánovaného Kremlu vybral Rudé náměstí, kde ale paradoxně kvůli probíhajícím oslavám Dne pohraničních vojsk 28. května bylo mnoho chodců.
Obletěl náměstí a přistál na Velkém Moskvoretském mostě u chrámu Vasila Blaženého, kde jej přivítaly zástupy zvědavých Rusů, žádajících mladíka ze Západu o autogram. Zatčen byl až o dvě hodiny později.
Cílem Rustovy riskantní cesty (jen několik let předtím bylo Sověty sestřeleno osobní jihokorejské letadlo s 269 cestujícími, zbloudilé v jejich vzdušném prostoru) bylo, dle jeho vlastních slov, vytvoření „imaginárního mostu k Východu“, který měl snížit napětí mezi oběma protivníky.
Zatímco se Západ podivoval nad nečekaně hladkým průletem tolik oslavovanou protiletadlovou obranou sovětského letectva, na Východě začala „čistka“ v řadách sovětské armády. Kvůli kousku německého teenagera, jenž si mezitím odpykával pár let v moskevském vězení Lefortovo, byl odvolán ministr obrany Sergej Leonidovič Sokolov, velitel vzdušné obrany Alexandr Koldunov a 2 tisíce důstojníků k tomu.
Rustova Cessna je dnes vystavena ve vstupní hale berlínského technického muzea Deutsches Technkimuseum.
Jan Králík