Nikdo už Toyotě nevezme to, že Prius byl prvním masově vyráběným hybridním automobilem na světě, a to v době, kdy ostatní automobilky ještě vesele pálily naftu a elektřinu znaly akorát z vypínačů osvětlení v továrních halách. Jenže, tahle doba je už dávno pryč, protože na trhu je již celá řada hybridů, a to prakticky od jakékoli značky. Dokáže i aktuální Prius obstát?
Nechcete-li číst dál, což by nám bylo líto, tak ano, dokáže! A teď si pojďme říci proč. Technologicky je Toyota Prius precizně dotaženým strojem, který plní přesně to, co slíbí – spoří palivo a zlevňuje vám tak dopravu. Je tomu tak díky plug-in hybridní technologii, kdy vám kdykoli je to možné pomáhá elektromotor a vy jedete zadarmo – tedy, teoreticky. I onu baterii, která napájí elektromotor, totiž musíte nabít, a to něco stojí, zvláště, pokud ji budete nabíjet doma. Ano, je to mnohokrát levnější než tankovat benzin, ale rozhodně to není zadarmo. Benefity hybridního pohonu poznáte hlavně při klidné jízdě po městě, kdy nezřídka jedete prakticky stále na elektřinu. Koneckonců, jedním magickým tlačítkem si můžete zapnout čistě elektrický režim, třeba pokud budete v nějaké bezemisní zóně, nebo, pokud si prostě budete chtít bzučet, jako tramvaj. Na okresce už hybrid taková výhra není a na dálnici už vůbec ne. Tady pouze vezete „mrtvou váhu“ ve formě baterií a stejně vše obstará spalovací motor.
Druhou rovinou, kterou se vám Prius snaží šetřit peníze, je design a technologické vychytávky. Poznáte to už podle celkového tvaru auta, který je tak trochu… mimozemský? Ano, precizní aerodynamice je podřízeno vše, včetně zakrytovaného podvozku, různých průduchů, či naopak přepážek proti proudění vzduchu, spojlerů a křidýlek. Vypadá to zvláštně, chce čas si na to zvyknout, ale nepochybujeme o tom, že svůj účel to vše splní. Navíc musíme zmínit i různé díly vyrobené z karbonu a kompozitních materiálů, to aby se ušetřilo na hmotnosti.
Když se pak ale posadíte do interiéru, a rozjedete se, máte i přes to všechno výše jmenované pocit, že sedíte v normálním autu. A to je velmi dobře. Pravda, na kapličku přístrojů před řidičem zapomeňte, místo ní máte široký multifunkční displej na středu palubní desky, takže to s tím „normálním autem“ není až tak horké, stejně tak jako místa v kufru je díky umístění baterií na tak velké auto vcelku pomálu, ale pak si vždy musíte uvědomit, že nesedíte ve stěhováku, ani v obyčejném autě, ale v nejmodernějším výkřiku japonské techniky a vše je odpuštěno. A hlavně – Toyotu Prius si určitě nebudete pořizovat, abyste s ní vozili pytle cementu na chalupu, ale proto, že jezdíte prakticky pouze po městě, a když už musíte jezdit autem, máte alespoň starost o to, aby to bylo co nejohleduplnější k životnímu prostředí.
Lukáš Novák