Jako kus dortu překrojil železniční koleje nepředstavitelně mocný stroj používaný mnohými armádami (včetně té československé) během válečných konfliktů 20. století. Podívejte se na fotografie a krátký záznam, který představuje mašinu pod taktovkou německého vojska za druhé světové války.

Takzvaný „Schienenwolf“ neboli „železniční vlk“ pomáhal německé armádě kompletně destruovat železniční tratě při ústupu ze Sovětského svazu, aby je již nemohlo využít blížící se nepřátelské vojsko.

FOTO: Destrukční stroj zvaný „železniční vlk“

Destrukční stroj zvaný „železniční vlk“ - Schwellenpflug _rail_tracks_1Destrukční stroj zvaný „železniční vlk“ - Schwellenpflug _rail_tracks_2Destrukční stroj zvaný „železniční vlk“ - Bundesarchiv_Bild_101I-308-0799S-08,_Italien,_Itri,_Schienenwolf_zerstört_GleiseDestrukční stroj zvaný „železniční vlk“ - Schwellenpflug _rail_tracks_3 (1)Destrukční stroj zvaný „železniční vlk“ - Schwellenpflug _rail_tracks
Další fotky
Destrukční stroj zvaný „železniční vlk“ - Railroad_plough

Speciální stroj s vojensky poetickým názvem byl vlastně kolejním vozem s gigantickým hákem umístěným na jeho konci. Hák s vozem táhly dvě lokomotivy, pohybující se rychlostí sedmi až osmi kilometry za hodinu. Tento destrukční „pluh“ pak silou vyrýval kolejnice ze země – pražce zdemoloval ze 100 %, kolejnice mezi 70 až 93 % a spoje ze 30 %.

Celou soupravu, vybavenou mimo jiné i protileteckými kulomety, děly a výbušninami obvykle obsluhovala jednotka o deseti mužích, jejichž úkolem bylo za sebou doslova zanechat naprostou spoušť.

Desmond Doss se ani uprostřed bitvy nedotkl zbraně. Příběh válečného hrdiny, který byl těžko uvěřitelný i pro samotný Hollywood

Válečnou ironií se stal fakt, že Němci při ústupu ze Sovětského svazu v podstatě ničili své vlastní dílo. Protože ruské koleje měly odlišné rozpětí a jiné dřevěné pražce, které neunesly tíhu těžkých německých vlaků, museli Němci při vstupu do Sovětského svazu kolejnice předělat, aby vyhovovaly jejich vlastním potřebám.

Jan Králík

Komentáře