Státní podnik LOM PRAHA se stal jedním z významných provozovatelů letišť v České republice. Po úspěšném převzetí letiště v Líních nyní spravuje dvě strategická bývalá vojenská letiště – Přerov-Bochoř a Plzeň-Líně. Obě lokality čekají zásadní změny, včetně intenzivnějšího zapojení Armády ČR. Modernizace infrastruktury, nové aktivity a plánovaný rozvoj však vyvolávají obavy obyvatel v okolí, především kvůli očekávanému nárůstu leteckého provozu. Ředitel státního podniku LOM PRAHA Jiří Protiva ale ubezpečuje, že není třeba se strachovat.
Zatímco letiště v Přerově-Bochoři provozuje státní podnik LOM PRAHA už více než desetiletí, akvizice letiště Plzeň-Líně byla finalizována teprve před nedávnem. Jejímu úspěšnému završení totiž předcházel poměrně komplikovaný a vleklý majetkový spor mezi Ministerstvem obrany ČR a dosavadním správcem zanedbaného areálu, soukromou společností Planestation Pilsen. LOM se tímto krokem nicméně stal jedním z významných letištních provozovatelů v České republice, ihned po aeroklubech. Oba areály v součtu vykazují 30 tisíc pohybů letecké techniky ročně.
„Obě bývalá vojenská letiště jsou strategickými body státní infrastruktury. Zejména za současné bezpečnostní situace nabývají na významu, což byl také jeden z důvodů, proč byl jejich provoz svěřen právě nám. Jsme garantem toho, že potenciál letišť bude využit na maximum i pro potřeby armády,“ zdůrazňuje Jiří Protiva, ředitel státního podniku LOM PRAHA. Podotýká, že momentálně jsou obě letiště civilní a probíhá na nich letecký výcvik, seskoky nebo přehlídky sportovních a historických letounů.
To by se do budoucna mělo změnit. Předpokládá se totiž, že oba areály bude intenzivněji využívat Armáda ČR. První náznaky už lze vysledovat v Přerově, kde se momentálně zabydluje několik armádních jednotek, včetně těch zaměřených na bezpilotní systémy a logistiku. Severní část letiště chce využívat přímo LOM, který sem plánuje přemístit část aktivit jím podřízeného Centra leteckého výcviku v Pardubicích. Konkrétně by zde měl probíhat vrtulníkový výcvik vojenských pilotů.
Letiště v Líních bylo ale nejprve potřeba zachránit, protože – jak již bylo zmíněno – se v době akvizice nacházelo ve značně zuboženém stavu. Celá záchranná akce však proběhla velmi svižně. Momentálně se pracuje na obnovení původní délky dráhy a hovoří se o vybudování logistického centra a zázemí pro prapor aktivní zálohy. Areál je již nyní základnou Letecké záchranné služby Kryštof 7. To vše jsou důvody, kvůli kterým dojde ke změně statutu na vnitrostátní neveřejné letiště.
„Povaha obou letišť zůstane zachována i poté. Zásadní změna však spočívá v tom, že provozovatel bude moci lépe koordinovat využívání vzdušného prostoru a dráhy. Piloti si budou muset vyžádat předem souhlas s přistáním, ale nebude to nijak komplikovaný proces. Letadla provozovaná přímo z Líní a Přerova už teď musejí disponovat stálým povolením,“ ubezpečuje Protiva.
Nadcházející plány, které LOM PRAHA s oběma letišti má, mohou dělat vrásky obyvatelům okolních obcí, a to především v případě Líní, kam se armáda teď stěhuje po poměrně dlouhé době. Ředitel státního podniku J. Protiva chce i v tomto případě využít stejný model, který se LOM PRAHA s.p. osvědčil v Přerově. Tam dochází k pravidelným schůzkám provozovatele se zástupci místních samospráv, na kterých jsou diskutovány plánované eventy a aktivity. Na letišti se také konají dny otevřených dveří a LOM PRAHA organizuje různé přehlídky letecké techniky na akcích v okolních obcích. Zvýšená hlučnost je ale podle Protivy zkrátka realitou života v blízkosti jakéhokoliv letiště.
„Obecně musím říci, že přístup občanů z okolních vesnic a měst je velmi konstruktivní a vstřícný, a to i v souvislosti s tím, že ‚živé‘ letiště přináší do regionu přidanou hodnotu v podobě pracovních příležitostí, rozvoje bydlení nebo nových projektů v oblasti stavebnictví,“ míní ředitel LOM PRAHA. Další rozvoj letišť dle jeho slov závisí na mnoha faktorech. Rozhodujícím jsou samozřejmě aktuální potřeby Armády ČR, ale také připravenost na mimořádné události, jako jsou povodně, kdy se obě letiště mohou stát cennou devizou Integrovaného záchranného systému pro logistiku, zásobování a transport.
Foto: LOM PRAHA