Nejprodávanějším vozem ze stáje Volvo je dlouhodobě SUV s označením XC90, které je nově nabízeno také v mild hybridní a plug-in hybridní verzi. A právě tyhle dva ekologicky uvědomělé fešáky jsme vyrazili otestovat přímo do jejich rodné hroudy a nejednou jsme s nimi projeli Öresundský most. Jaké to bylo?

Nové Volvo XC90 T8

Zatímco ještě před pár lety mělo nové Volvo v garáži jen pár průhonických podnikatelů a díky náklonosti umělců a hipsterů byly jejich různými modely dlážděny letenské ulice, dnes se s nimi setkáte snad na každé křižovatce. Minimálně v Praze by se dalo s nadsázkou mluvit o tom, že Volvo začíná v ulicích ohrožovat škodovácký monopol. A není to jen pocit. V loňském roce Volvo v Česku prodalo 5 025 nových vozů, což je 66% nárůst oproti roku 2023 a aktuálně tvoří jeho podíl na trhu 2,2 %. To je dosud nejvyšší číslo v rámci českého zastoupení a nové modely XC90 jsou důkazem toho, že čísla nejspíš porostou, ačkoliv jejich ceny začínají na necelých dvou milionech (B5 AWD Mild hybrid).

Volvo XC90 T8 a jeho nové užší světlomety

Krása skrytá v detailech
Dnes tolik oblíbená XC90 poprvé vyjela na silnice před třiadvaceti lety, kdy způsobila doslova revoluci. Oproti konkurenci vynikala nejen designem, pohodlím a prostorným interiérem, ale především bezpečností, což v té době rozhodně nebylo běžné. Už tehdy nabídla jako součást standardní výbavy boční airbagy (SIPS), speciální sedadla chránící před zraněním při nárazu (WHIPS) nebo systém DSTC, který pomáhal řidiči získat zpět kontrolu nad vozidlem při smyku či na kluzké vozovce. U řady těchto vynálezů byla Lotta Jakobsson, sympatická blondýnka, se kterou se při prezentaci setkávám. Pro Volvo pracuje už 35 let a jejím životním i profesním posláním je, aby ve vozech švédské automobilky nikdo nezemřel ani se vážně nezranil. Nová devadesátka, která je jedním z nejbezpečnějších aut na trhu, je bezpečnostními prvky a asistenty doslova prošpikovaná. Kamery a senzory vás udrží v pruhu, snižují riziko kolize, zabraňují vyjetí ze silnice, ale také brání srážce s jinými vozidly, chodci, cyklisty nebo většími zvířaty. Pokud k tomu přeci jen dojde, je tu bezpečnostní klec z vysokopevnostní oceli, která vás ochrání. A je toho mnohem víc. Jak však Lotta dodává, správně zapnutý bezpečnostní pás (ten tříbodový mimochodem ve Volvu vymysleli už v roce 1959) je základ. Tady platí jediné – žádné úlevy a vedení pásu pod paží nebo na pupku.

Volvo XC90 T8 a nová maska chladiče s diagonálním žebrováním

Co se designu nového vozu týče, nejde o žádnou razantní proměnu. Devadesátka je velmi podobná té, která byla poprvé představena před deseti lety, a je nutné dodat, že často jen skalní fanda rozpozná, na jaký ročník na silnici narazil. Přesto jsou tu pomůcky, které novinku dokáží na první pohled určit. Především z čelní strany, kde zaujme širší maska chladiče s diagonálním žebrováním a výrazně užší světlomety, které puntičkáře potěší ještě čistším světelným podpisem ve tvaru Thórova kladiva (také zadní světlomety se změnily).

Volvo XC90 T8 a jeho nový křišťálový volič převodovky

Mnohem výraznější proměnou pak prošel interiér vozu, který se honosí novou palubkou s novým centrálním displejem o úctyhodné velikosti 11,2 palce. Infotainment stále stojí na operačním systému Android, ovšem s novým rozhraním, které vůz přebral z elektrického modelu EX30. Blíž nový interiér poznávám při rozhovoru s Danem Fidgettem, který stojí za barevností vozů a za materiály použitými v interiérech. Tenhle cool týpek dříve navrhoval tenisky pro Pumu a Adidas a musím uznat, že jeho vyprávění dokáže člověka zaujmout. Důležité pro něj je, aby interiér plně korespondoval s exteriérem, což u nové XC90 dokazuje s karoserií v odstínu Denim Blue Metallic. „Všechno, co děláme, má kořeny v přírodě. Severská krajina je pro nás hlavní inspirací,“ říká a ukazuje skrz okno na hladinu moře pod Öresundským mostem. Je fascinující, jak se s barvou vozu shoduje. Navíc perfektně ladí s textilními sedačkami Navy Herringbone Weave, které na sobě mají nepatrný grafický vzor evokující neklidné mořské vlnky, i s novým ladičem převodovky, který je vyveden z křišťálu a připomíná odlesky slunce na hladině. I když je interiér laděn do tmavých barev, je neuvěřitelně světlý. „Chceme do interiéru vpouštět co nejvíce světla, protože navozuje klid a relaxaci,“ dodává.

Když už jsme u interiéru, je nutné zmínit, že nová XC90 je neuvěřitelně prostorná. Plně obstojí u početné rodiny (dispozice může mít až 7 míst) a do zavazadlového prostoru pojme až 1874 l. Jak jsem si mohl ověřit při prezentaci, lidé ovládající hru Tetris do vozu dostanou víc věcí, než je na první pohled možné.

Nové Volvo XC90 B5 a dva z 19 repráků z dílny Bowers & Wilkins

Wellness za volantem
Pojďme ale k samotnému zážitku z jízdy. Nejprve usedám za volant mildhybridu B5 s FSD tlumiči, které mění svůj výkon dle aktuální odezvy od kol. Ne snad, že bych cítil každou nerovnost, ale když se později dostanu do vozu s aktivním vzduchovým odpružením, v porovnání s ním je to jako jízda sporťákem po D1 (kolegové z automobilových titulů to však kvitují, protože jak říkají – cítí, že jedou). O tom ale později. I když se uprostřed cesty spustí průtrž mračen, v interiéru si člověk připadá jako v útulné chatě, kde k dokonalosti chybí už jen plápolající oheň v krbu. Mimochodem, díky aplikaci, která ho dokáže promítnout na centrální displej, je i tenhle výmysl reálný. Jízda ve zhoršených podmínkách mi díky bezpečnostním senzorům a asistentům nedělá žádný problém, ačkoliv za normálních okolností bych měl fóbii, že z mostu sjedu přímo do moře. Další věc, kterou je třeba zmínit, je extrémní ticho, které vám díky důkladnějšímu odhlučnění interiéru evokuje jízdu elektromobilem. Co se spotřeby týče, jsme někde mezi osmi a devíti litry na 100 km, což je u takového obra výborný výsledek. A když je řeč o obrovi, při jízdě vám rozhodně nebude připadat, že řídíte vůz, který má na délku téměř pět metrů a na šířku dva (1 931 mm).

Nové Volvo XC90 a jeho centrální displej o velikosti 11,2 palce

Druhý testovaný model v mém oblíbeném zlatavém odstínu Bright Dusk skrývá pod kapotou výkon 455 koní, o který se dělí přeplňovaný čtyřválec a elektromotor. Jde o plug-in hybridní motor T8, který si mne okamžitě získal svou spotřebou. Ta se při jízdě venkovským terénem zastavila na 1,5 l na 100 km. Ačkoliv nejde o čistý elektromobil, může jím být. Minimálně na 60 km, po kterých ho stačí zase jednoduše dobít (konektor se nachází v přední části vozu). K tomu stačí přepnout jízdní režim na čistě elektrický pohon. Můžete však využít i kombinaci jako já, která aktivně snižuje spotřebu benzínu. Jak už jsem zmiňoval výše, vzduchové odpružení se stará o houpavou relaxační jízdu, která vás donutí hodit starosti za hlavu a naplno si užít vymožeností, které XC90 nabízí. Hlavním lákadlem je 19 repráků se subwooferem z dílny Bowers & Wilkins, které v kombinaci se čtyřmi speciálními režimy dokáže v interiéru XC90 vykouzlit koncertní síň, jazzový klub, nahrávací studio nebo třeba stage, kde váš oblíbenec hraje jen a jen pro vás. A nebojte, rušit vás nebude ani pokašlávání vašich spolucestujících (pokud jsou alergičtí na váš hudební vkus). Vůz totiž disponuje technologií čištění vzduchu, která do interiéru nevpustí 99,9 % pylu a 95 % virů. Když si u toho zapnete ještě masáž zad, ke štěstí nebudete potřebovat už vůbec nic.

Více na www.volvocars.cz

Foto: archiv Volvo Text: Petr Jansa

Komentáře