V sobotu jsem se byl podívat v Parndorfu, největším outlet centru poblíž Prahy (pro komentující lištičky pod článkem – nadsázka). Byl to takový polopracovní výlet, protože poslední dobou mě více než zboží zajímá, jak značky balí své produkty, do jakých tašek je dávají a jak komunikují okolo pokladny 🙂

Nicméně hned na první zastávce, kterou byl Hugo Boss, jsem narazil na nečekaný úlovek a potvrzení toho, jak fungují slevy a vlastně celá outlet centra. Tento článek je volným pokračováním kontroverzního příspěvku Ceny, ceny, ceny.

Screen-Shot-2012-09-09-at-21.54.57

Již z dálky se mně líbila kožená černá taška. Říkal jsem si, že vypadá přesně jako ta moje, co jsem si koupil v říjnu 2009 v Londýně na Regent Street. A taky že jo. Byla to ona. V Londýně jsem za ni dal 8328,80 Kč (290 liber, viz výpis z účtu). V roce 2009.

Screen-Shot-2012-09-09-at-17.44.57

V Parndorfu ji měli označenou jako novinku. Sice jim cesta z Londýna do polí poblíž Vídně trvala skoro 3 roky, ale budiž. Prostě právě dorazila (nechme stranou, že v outletech něco označují jako novinku). Jste napnutí, za jakou cenu ji tam mají? No za 269 EUR, což je 6 612 Kč (+/-). Dobře, 3 roky stará taška, která vymetla pár skladů je o 1700 Kč levnější, než na jednom z nejdražších míst v Londýně v době svého uvedení. Není to žádná mega sleva, ale 26 % je pořád slušných. Vlastně adekvátní tomu, že 3 roky čekáte 🙂 Možná je ale pravda ještě trochu jinde – taška třeba byla vyrobena nedávno a je to jeden z těch artiklů, co se vyrábí jen pro outlety. Na oficiálním webu ji samozřejmě nenajdete. Vyfotit jsem ji nestihnul, byl jsem upozorněn, že to není vhodné.

bagHB

Více mne ale zarazila původní cena – 399 EUR (9 807 Kč dle dnešního kurzu, 10 500 Kč dle tehdejšího). Tolik ta taška NIKDY nestála. Když jsem ji koupil v Londýně, byla to horká novinka, nová kolekce zima 2009/2010. Než jsem si ji koupil, projel jsem web Hugo Boss, kontroloval jsem, přepočítával EUR a libry a v Německu vycházela na 309 EUR. Kurz k EUR byl tehdy nějakých 26,50 Kč a kurz k libře 28,72 Kč. V roce 2009 tedy taška v Německu stála 309 EUR, cca 8 200 Kč. V roce 2010 na jaře ve Vídni byla prodávána s 20% slevou, tedy za 249,70 EUR. Tradááá.

Takže rekapitulace: 3 roky stará taška má v Parndorfu uvedeno, že to je novinka. Vzbuzuje tedy zdání nové kolekce. Jako původní cena je uvedeno 399 EUR, což je přinejmenším sporné (politicky vyjádřeno). Před třemi roky taška stála 309 EUR. Reálně tedy dnes kupující ušetří 40 EUR. Tento příklad ale není o tom, jestli je sleva x % za tři roky staré zboží dobrá, či nikoli. Tento příspěvek je o tom, jak podobné manipulace vymývají mozek lidem, kteří se pak perou v obchodech o poslední velikosti a vypráví, jak skvěle a levně nakoupili. A tvrdí, že to prodávané zboží je vlastně úplně stejné jako v normálních obchodech. Prodávala by se taška, kdyby na štítku byla přeškrtnutá cena místo 399 jen 309 EUR? 

A co bylo ještě k vidění?

Velmi mnoho lidí, kteří se fotili se značkovými taškami. Kupodivu většinou měli v ruce velké tašky Bench/Nike/Adidas nebo Zegna Outlet a jednu malinkou taštičku Prada či Burberry, která byla hrdě držena v popředí. K vidění byly nejrůznější pózy – například ověšený upocený pán v tílku bez rukávů narvaný mezi zeď a okap obchodu Hugo Boss. V sobotu tak musel Facebook zažít doslova invazi nových fotek těchto lojzů. Na druhou stranu, pokud máte značku, která v lidech vyvolává nutkavý pocit vyfotit se s recyklovatelnou papírovou taškou, děláte to dobře. A co dále? Letem světem pár postřehů.

Hugo Boss: Dá se tam vybrat. Kdo byl ale v Parndorfu před rokem a nevybral si, tak si nevybere opět, protože většina toho je pořád stejná. O tašce již byla řeč. Dámská kolekce stará mladá, boty malý výběr. Obleky většinou od 309 EUR výše (zlevněno z 500 EUR…), levná 100’s vlna, vyrobeno v Turecku / Číně. Výrobní cena této kvality bude okolo 2500-3000 Kč max. (a to nadsazuji).

Pollini: Pár pěkných pánských mokasín, cenově okolo 160 – 200 EUR, žádná láce. Dámské boty, balerínky 70 % off, ale vybraný model jako na potvoru ve slevě nebyl.

Prada: Tak už zaměstnali pána s šišlavou němčinou a precizní čínštinou. Obchod velký, hezký, kabelky staré kolekce, případně model, který v originálním obchodě nikdy nebyl. Peněženky omšelé, viditelně ochmatané, druhojakostní. Do luxusních butiků si jdete pro zážitek z nákupu. Tady zaplatíte jen o něco méně a zážitek nemáte žádný. Takový detail – když ukazují kabelku, tak v originálním obchodě vám ji vytáhnou z krásné nové krabice, cítíte vůni kůže. Prostě vás donutí těch 30 litrů vysolit s radostí. Tady vytáhnou nějakou divnou okopanou krabici, která vypadá hůře, než když nám pošta vrací nevyzvednuté balíky.

Gucci: Obsluha v oddělení obuvi má na nohou boty Tommy Hilfiger. Boty cenově okolo 250 – 300 EUR. Opět – nová kolekce Gucci tenisek stála v Pařížské 7490 Kč. Cenová úspora nula nula nic a nemusíte se tam mačkat s chlapem, který slovo Gucci slyšel poprvé ten den na parkovišti.

Burberry: Zvětšili obchod a mají více sortimentu. Pokud si tam jedete pro některý z ikonických trenčkotů, tak nekoupíte nic. Mají tam dva tři staré chudáčky. Kdyby tam nebylo logo, nepoznali byste, že to je Burberry obchod.

Ralph Lauren: Jatka. Svetry a trička válející se po zemi, fronta na kabinky, vyprodané velikosti. Pořád to samé – košile, svetry. Po chvíli chcete hlavně vypadnout – pořád se někdo tlačí. Koupili jsme tam jednu košili, dva svetry a jedno tričko s límečkem. Vše dámské.

Zegna: To je obchod, který má se značkou Ermenegildo Zegna společné asi jen to Zegna v názvu. Většina zboží v tomto obchodě je Made by Gritti, design by Zegna. Zákazník má pocit, že si za 500 EUR koupil oblek od Zegny, který normálně stojí 1500 EUR, ale ve skutečnosti dostává levný vlněný oblek Gritti v tašce Zegna. Nikoli Ermenegildo Zegna. Gritti je dobrá italská značka vyrábějící hodně věcí, například také knoflíky. Ale Zegna to není. Když pak vidím lidi, jak se fotí s taškou Zegna, kde mají oblek Gritti, tak mně jich je i líto.

Burlington: Ikonická značka barevných ponožek. Vybral jsem si 3 páry, hlavně ze zvědavosti pro porovnání kvality s naším zbožím. Jeden pár 8 – 11 EUR.

Lindt: Koupili jsme hodně čokolád a bonbónů 🙂 To je můj nejoblíbenější obchod.

Tommy Hilfiger: Podobná zkušenost jako v Ralph Lauren.

Salamander: Jestli chcete hranaté boty a druhojakostní kůži nesoucí značku Bugatti, utíkejte tam.

Church’s: Krásný obchod, stylový. Jakoby se tam ani nehodil. Nikdo se nemačká, prostorné, měkkoučký koberec. Klasické oxfordky od 220 EUR, tedy nějakých 5 500 Kč. Většina však atakuje 300 EUR. Výběr docela dobrý.

Tipy: 1 km do Parndorfu je obchod Merkur, kde koupíte vynikající potraviny a lahůdky. Doporučuji. A cca 18 km jsou lázně St. Martin. 

 P.S. Taška Hugo Boss je k prodeji, cca 1 rok používána, za 3500 Kč 🙂 (Nebo zkuste jednu z našich kožených tašek Jack Russell.)

Komentáře