Pozor, změna! Zapomenuto je BMW 5 GT, vůz pro lidi, kteří nevěděli, jestli chtějí sedan nebo kombi. „Gétéčko“ je nově doménou šestkové řady a vypadá konečně k světu! Ne, že by to byla nějaká modelka, ale uhlazené linie dostatečně eliminují „batoh“ vzadu a celek je tak velmi povedeným kouskem. A to jsme ještě nezmínili motor…!
GT = gran turismo. Tak by tato rovnice měla vycházet. BMW je ale výjimkou, byť jen poloviční. Po designové stránce si takto gran turismo úplně nepředstavujeme, vše je ale napraveno, jakmile si sednete dovnitř a rozjedete se. Na test nám v garáži přistálo provedení 640d xDrive a přiznáváme bez mučení – byl to cvrkot!
Hned po nasednutí nás obklopila luxusní atmosféra. Aby ne, když interiér vychází z povedeného BMW řady 5. Prvotřídní dojem tak kazí snad jen zvlaštní plast u klik na otevírání dveří a fakt, že tlačítko NAV pro navigaci je stále důsledně ukryto za otočným ovladačem multimediálního systému iDrive. Nic na co by se však nedalo zvyknout. Interiér „gétéčka“ je obrovský a příjemně vzdušný, a to nejen vpředu, ale i na zadních sedadlech. Zavazadlový prostor je pak naprosto obrovský a když otevřete páte dveře, je to, jako byste otevřeli půlku auta.
První seznámení s 640d GT je tedy poměrně rychlé. Startujeme a… z útrob vozu se ozvé příjemné zabručení a hned víme s čím máme tu čest. Dvakrát přeplňovaný třílitrový diesel s 235 kW výkonu je mistrem ve svém oboru. Tak lineární zátah jsme už dlouho nezažili, jediné na co se zmůžete je, že překvapeně zíráte na rychloměr a říkáte si, jestli ten zátah někdy přestane. I v plném záběru vás tento bavorácký nafťák nebude obtěžovat hlukem, utlumení je prvotřídní. Dokonce ani bezrámová okna nedělají tolik hluku, jako jsme zvyklí, takže jediné, co lehce kazí zenovou atmosféru na palubě, jsou runflat pneumatiky, které nejen hučí, ale ve městě nepřidají ani na pohodlí. Na druhou stranu, bavíme se o runflatech na 20palcových kolech, to jen tak na okraj. Alespoň má vzduchový podvozek co dělat!
Zmínit musíme také další dvě skvělé věci. Tou první je natáčení kol na zadní nápravě. V nízkých rychlostech se tak otočíte doslova na pětníku, ve vyšších si můžete užívat stabilnější řízení. Tou druhou pak je osmistupňová automatická převodovka. Funguje naprosto perfektně, neváhá a v manuálním režimu si s ní užijete i dost zábavy.
Po několika stovkách kilometrů za volantem, které tvořily hlavně dálniční přesuny nás ale napadá možná kacířská myšlenka: Nestačilo by GT s slabším třílitrem s jedním turbem? I tak bychom měli pod kapotou 265 koní, pořádný krouťák… Pak ale potřebujeme předjet na kousku rovné silnice a je jasno. Předjetý vůz mizí za horizontem a my víme, že dvě turba jsou lepší než jedno.
BMW 6 GT startuje s dvoulitrovým benzinovým čtyřválcem na 1 673 100 Kč, námi testovaná verze s dvojitě přeplňovaným naftovým šestiválcem pak začíná na 1 969 500 Kč. S trochou příplatkové výbavy jste přes dva miliony, za které ale máte luxusní vůz napěchovaný nejmodernějšími technologiemi a s naprosto skvělým motorem.
Lukáš Novák