V dubnu se v Praze uskuteční nejrozsáhlejší přehlídka děl Radomíra Leszcynského, nestora českého grafického designu a výrazného představitele konstruktivní geometrické tvorby.
Výstava Okouzleni geometrií nabídne unikátní pohled na Leszczynského abstraktní geometrickou tvorbu, která je inspirovaná prací na počítači. K vidění budou autorovy zásadní velkoformátové malby a grafické práce, včetně těch, které autor nikdy nechtěl prodat. Expozici doplní i vzácné a sběratelsky atraktivní práce Radoslava Kratiny z 60. let 20. století, čtyři velkoformátové akryly Tomáše Rajlicha a geometrická grafická tvorba Zdeňka Sýkory, autora celosvětového renomé. Expozice bude k vidění od 12. do 30. dubna 2025 v pražské Výstavní síni Mánes.
Tato výstava je dosud nejrozsáhlejší prezentací malířského a grafického díla Radomíra Leszczynského, držitele ceny Evropské Unie umění a člena obnoveného Klubu konkretistů. „Máme mimořádnou možnost představit Leszcynského geometrickou tvorbu v celé šíři a nabídnout veřejnosti i investorům ojedinělou příležitost získat stěžejní a vzácné originální práce umělce, jehož význam v české konstruktivním a počítačovém umění nelze přehlédnout,“ říká Pavel Urban, majitel Galerie USTAR a kurátor výstavy.
Kromě děl samotného Leszcynského budou k vidění i práce jeho významných souputníků, například Zdeňka Sýkory, na jehož pionýrské využití počítače pro skladbu tradičně malovaných obrazů Leszczynski z vlastních pozic navázal a dovedl je ke zcela originálním výsledkům. Výstava nabídne také významná díla Radoslava Kratiny nebo Tomáše Rajlicha. Kurátoři navíc pracují s tzv. dynamickou koncepcí výstavy, při které dojde k obměně vystavovaných děl po čtrnácti dnech, což návštěvníkům umožní vrátit se a objevovat další vrstvu umělcovy tvorby.
Výjimečná příležitost pro sběratele i investory
Díla Radomíra Leszcynského mají svou exkluzivitu – počet akrylových maleb je velmi omezený, po estetické stránce jsou mimořádně kvalitní, a navíc jejich styl dokonale rezonuje s dynamikou současných moderních interiérů. Autor během své kariéry vytvořil pouze okolo 80 maleb s motivem geometrické abstrakce a žádná další již nevzniknou, neboť se autor ze zdravotních důvodů rozhodl svou kariéru ukončit. „Výstava představuje neopakovatelnou příležitost pro sběratele i investory získat díla Radomíra Leszczynského, která jsou v rámci jeho celoživotní tvorby stěžejní a mají bohatou výstavní historii,“ upozorňuje Pavel Urban.
V posledních letech přitom celosvětově roste zájem o geometrickou abstrakci a počítačové umění jako investiční segment. Příkladem je výrazný nárůst hodnoty děl z 2. poloviny 20. století, a to nejen prací Zdeňka Sýkory, jejichž cena na trhu s uměním za posledních 25. let vzrostla až třicetinásobně. „Trend potvrzuje rostoucí poptávku po umění s jasným konceptem a silnou vizuální identitou. Díla Radomíra Leszcynského tak mají nejen umělecký, ale i investiční potenciál, který může v čase významně růst,“ dodává Urban.
Nestor českého grafického designu
Radomír Leszczynski se narodil 5. 5. 1945 v Praze a vystudoval střední grafickou školu u prof. Václava Bubeníčka. Během své kariéry se specializoval na tvorbu logotypů, jednotného vizuálního stylu firem, a to například pro ČSA v letech 1992-1993, na které spolupracoval s Rostislavem Vaňkem. Věnoval se také řešení výstav a stálých muzejních expozic v Česku i v zahraničí a v neposlední řadě realizaci děl do architektury. Během své kariéry vytvořil mnoho velkoformátových uměleckých děl, například v roce 1984 namaloval téměř pětimetrový obraz do administrativní budovy Metrostavu v Praze, v roce 1995 vytvořil pro tehdejší hotel InterContinental Praha rozměrný světelný objekt a skleněnou vitráž Voda, v roce 1997 realizoval dynamickým systémem prostorových linií objektu „Rouroid“ v pražské pasáží Jiřího Grossmanna nebo je autorem dvou téměř 4metrových obrazů pro Českou národní banku.
Volné tvorbě, zahrnující malbu a kresbu, se věnoval průběžně od počátku své tvůrčí dráhy, po roce 1995 tato činnost zintenzivněla. Leszczynského tvorba, založená na dialogu umělce s počítačem, reflektuje zásadní proměnu lidského poznání a vnímání v technicistní době. Sleduje hledání obecného řádu, do kterého vstupuje hra náhod. Fenomén náhody pro něj představuje neomezený zdroj svobody, přičemž ke generování nových forem využívá digitální technologie.
Výstava Okouzleni geometrií nabízí mimořádnou příležitost poznat ucelenou tvorbu Radomíra Leszcynského a nahlédnout do širšího kontextu geometrické abstrakce v českém umění. Díky unikátní koncepci se navíc návštěvníci mohou vracet a objevovat stále nové aspekty autorovy tvorby.
Výstavu pořádá GALERIE Urban & Vysoudil ve spolupráci se společností Starožitnosti – Galerie USTAR u příležitosti blížícího se životního jubilea Radomíra Leszczynského.