Závislosti jsou vděčné literární i filmové téma. Přiznejme si, že se rádi díváme na to, jak je někdo na dně, (ne)snaží se najít cestu z něj, ale moc mu to nejde. Které filmy tohoto „žánru“ patří mezi nejlepší? Na které díky určitým scénám nikdy nezapomeneme? A které na nás mají dostatečný preventivní účinek?
Rekviem za sen (2000, režie Darren Aronofsky)
Jeden z nejlepších filmů režiséra pozdějšího Wrestlera a Černé labutě a jeden z nejlepších feťáckých filmů všech dob. Rekviem za sen vás prostě nepustí, ať už silnými obrazy, naléhavým zvukem nebo výkony všech herců v čele s Jaredem Letem, Jennifer Connelly a Ellen Burstyn. Závislost vůbec nemusí mít jen podobu drog nebo alkoholu…
Panika v Needle Parku (1971, režie Jerry Schatzberg)
I láska mezi závislým na heroinu (Al Pacino) a bezdomovkyní (Kitty Winn) může být romantická. Nebo možná o to víc. Slavný film se před několika lety promítal v Karlových Varech za účasti stařičkého režiséra, který osobně poskytl první pomoc divákovi, který při jedné feťácké scéně omdlel.
Trainspotting (1996, režie Danny Boyle)
Kultovní film především dnešních čtyřicátníků vám asi představovat ani připomínat nemusíme. V našem výběru ale pevné místo má. Ale víte, co zkuste? Jestli jste ho dlouho neviděli, dejte si ho znovu. Zjistíte, že čím jste starší, tím vám boj Marka Ronsona o vystřízlivění přijde míň k smíchu. I přes všechny ty fóry.
Ztracený víkend (1945, režie Billy Wilder)
Vůbec první film, na jehož základě se spustila ohledně závislosti na alkoholu v Americe bouřlivá celospolečenská debata. Měl se vůbec příběh spisovatele, který se chlastem propadne až na samé dno, vůbec ukazovat na veřejnosti? Dnes můžeme říct, že samozřejmě měl. Oscar za nejlepší film a tři další pro Ztracený víkend byly tehdy hodně průlomovým a odvážným krokem.
Flákač (1989, režie Gus Van Sant)
Originální název Drugstore Cowboy je mnohem výstižnější. Bob a Dianne jsou pár. Pár feťáků. Mají kolem sebe partu a spolu s ní vykrádají lékárny, z nichž vaří fet. Jenže se začnou dostavovat příšerné paranoie a Bob, kterého tak skvěle hraje Matt Dillon, chce z bludného kruhu drog najít cestu ven. Podaří se?
My děti ze stanice Zoo (1981, režie Uli Edel)
I u nás za totality hojně čtená kniha je tím nejlepším a nejvěrohodnějším, co kdy bylo o drogách napsáno. Protože knihu psala opravdová narkomanka, mladá Christianne F., od čtrnácti závislá na heroinu. Předloha se dočkala neméně dobré filmové podoby, k níž soundtrack složil a nahrál David Bowie.
Dobří holubi se vracejí (1988, režie Dušan Klein)
Se vší pravděpodobností nejlepší český filmový příspěvek k závislosti. Totalita, protialkoholní léčebna svobodná ještě o něco méně, než to je tam venku za mřížemi, pacienti nebojují jen sami se sebou a svým démonem, ale i se systémem a režimem léčby. Herecký koncert, říct to je strašné klišé, ale o Menšíkovi, Kňažkovi, Macháčkovi, Labudovi, Hrušínskému v Dobrých holubech prostě nic jiného říct nelze.
Martin Hradecký
A zde si můžete přečíst pár zajímavostí o legendárním filmu Kmotr.