Již v prvních letech od převratného vynálezu automobilu se jej kutilové snažili dostat ze země do oblak. Poměrně jednoduchá idea se však těžce realizuje a tak i po více jak sto letech pokusů nejsou stále létající automobily na každodenním pořádku.
Jako první se veřejnosti představil roku 1917 hliníkový „autoplán“ Model 11, ten se místo vzletu však pouze zmohl na dva krátké výskoky. O téměř dvacet let později se na scénu dostal Henry Ford – i ten však fatálně selhal a to doslova. Jeho experimentální automobil s názvem „sky flivver“ totiž při pokusu o let havaroval a usmrtil pilota.
S běsnící druhou světovou válkou se ruku k dílu pokusili přiložit i světové armády. Sověti experimentovali s létacím tankem „Antonov A-40“, který však nebyl schopen vzlétnout sám.
Za úspěch se považovaly až projekty z konce 40. let minulého století. Tehdy vznikl „ConvAirCair“, dvoudveřový sedan s odnímatelnými křídly (ten však havaroval při třetím testu), a takzvaný „aerocar“, navržený a vyrobený Američanem Moltem Taylorem, který roku 1949 absolvoval hladký a úspěšný let. Stroj získal všechna potřebná povolení pro komerční masovou výrobu, k té však nikdy nedošlo. Celkem bylo sestrojeno 6 funkčních aerocarů.
I když již víme, že existují vynálezy, které skutečně vmžiku auto přemění v letadlo a naopak, masové produkce a jeho zařazení do běžného života, i přes několik aktivních projektů, se zřejmě jen tak nedočkáme.
Jan Králík