Většina mužů se stará lépe o své boty než o svou kůži. Otázka je, proč byste se měli lépe starat o své boty? Vždyť péče o vlastní pleť  je běžnou lidskou činností už od starověku.

SkyfallBlade

Historie pánské kosmetiky

Kosmetika snad původně sloužila k rituálním účelům, historici si však jsou jisti, že k jejímu používání k účelům shodnými s dneškem docházelo už od dob starověkého Egypta či Řecka. V Egyptě například používali olej či krémy na bázi včelího vosku k ochraně pokožky před místním extrémním počasím. Místní dělníci dokonce dostávali podobné ochranné oleje jako běžnou součást odměny za práci. Muži střední a vyšší třídy si byli zvyklí nejen zvýrazňovat oční linky a stíny, ale malovat si i rty a nehty červeným jílem. Do Řecka importoval mužskou kosmetiku Alexandr Makedonský ze svého tažení Blízkým Východem a Asií. Záznamy o používání kosmetiky jsou k dohledání ale i ve Starém zákonu.

Dnešní označení péče o svůj vzhled a péče o pokožku má svůj původ v latinském výrazu „cosmetae“, který byl poprvé použit k označení římských otroků, jejichž údělem bylo koupat muže v parfému. Je to tedy, alespoň lingvisticky, původní záležitostí mužů. Římané vůbec dostali pánskou kosmetiku na vyšší úroveň. Jejich cílem bylo vypadat mladě, a tomu podřídili funkci kosmetických „produktů“. Vymysleli například krém na pupínky a další nedokonalosti pleti na bázi másla a ječné mouky. Začali používat bahenní lázně na zlepšení kvality pokožky, a protože obecným ideálem byly blond vlasy, i muži si začali odbarvovat svůj účes v louhu. To mělo bohužel negativní účinek, protože po pár použití louhu dotyčnému začaly vlasy vypadávat. Římané si také čistili zuby pemzou a depilovali chloupky na různých částech svého těla.

in-the-roman-baths-1865

Během středověku byla funkce pánské kosmetiky potlačena díky silnému vlivu katolické církve. I přesto se v této době udála zajímavá věc – kosmetika se začala oddělovat od medicíny. V návaznosti na to vznikly dva typy pánské kosmetiky – zkrášlovací pro běžné užití a léčivá pro korekce různých neduhů a problémů.

Péče chlapů o svůj vzhled se dostala do popředí znovu až za panování Alžběty I. v Británii. Populárním se stalo používání rozmarýnové vody na vlasy či šalvěje k bělení zubů. Péče o pleť zahrnovala bezovou mast na kůži nebo masky z vejce a medu pro vyhlazení vrásek. Bledá pleť se stala obecným ideálem. Ironické je, že make-up používaný k bělení pokožky býval vyroben s příměsí olova a arzénu, tudíž jeho používání vyústilo v mnoho předčasných úmrtí… Novým trendem byly také  pánské paruky, které nahrazovaly vypadané vlasy od bělení louhem. Zdá se, že se Britové nepoučili z římských chyb. Inu, heslo „pro krásu se musí trpět“ má nejspíše původ v této době.

Slavné značky pánské kosmetiky

V devatenáctém století rostla obliba pánských holičů a kadeřníků. Již v roce 1805 založil dodnes fungující holičství Truefitt&Hill londýnský kadeřník William Francis Truefitt.

Na počátku dvacátého století získal jeho synovec, pokračující v rodinném podniku, výhradní garanci královské rodiny jako její dodavatel pánských kosmetických přípravků. Současná značka vznikla po sloučení Truefittova holičství s podnikem Edwina Hilla, nacházejícího se na jedné z nejdražších londýnských adres, na Bond Street, v roce 1935. Během dvacátého století otevřela firma pobočky například v Las Vegas, Torontu či Pekingu. V tomto roce získal master frančízu pro Indii a okolní země teprve 21letý Krishna Gupta. Truefitt&Hill nabízí kompletní kolekci pánské kosmetiky, od kolínských vod, hydratačních krémů, pěny na holení až po příslušenství pro holení – břitvy, štětce atd.

Trufitt and Hill

Trufitt and Hill

V centru Londýna najdete i další zajímavý obchod s tradiční kosmetikou. Taylor of Old Bond Street, který je díky své cenové politice velmi dobrou volbou pro každého, kdo si chce konzervativní pánské vůně a produkty pro holení vyzkoušet. V Česku je koupíte například na www.gentleport.cz a jejich výhodou je fakt, že mají svoji kamennou prodejnu v centru Prahy (Pánská pasáž), takže si můžete kolínské očuchat (což při nákupu tohoto typu zboží považuji za nejdůležitejší). Pokud vám nebudou vonět nebo chcete prostě Truefitta, mrkněte na nabídku u nás v Le Premier. 

V mainstreamu jsou nejvce vidět značky Vichy a Biotherm. Zvláště pak Biotherm Homme je dle mého názoru v oblasti dostupné pánské kosmetiky nejlepší.

 

Pánské parfémy

Dosud jsme zmiňovali především pánskou kosmetiku ve smyslu péče o pleť. Nyní se pojďme kouknout na její další nedílnou součást – parfémy pro gentlemany. Slovo parfém pochází z latinského „per fumum“, volně přeloženo jako „prostřednictvím kouře“. Původ parfémů je tedy ve vonných silicích kadidel, zapalovaných pro provonění prostor. Tekutá podoba parfémů zase vychází z vonných olejů, používaných ve starověku při péči o svou pokožku. Parfémy dnešního typu vznikaly v průběhu posledních století, součástí módy jsou však především od století minulého, kdy je do svého portfolia zařazovaly slavné módní značky.

Když se řekne „pánská vůně“, většině z nás vytane na mysli slovo „kolínská“. Co to ale doopravdy je? Kolínská nebo „Eau de Cologne“ je vůní nebo typem parfému na citrusové bázi, pocházející z Kolína nad Rýnem. Kolínskou vodu vynalezl Giovanni Maria Farina, kartuziánský mnich, v roce 1790. Původně nesla název „4711“ podle čísla v adrese jeho obchodu. Stala se okamžitě populární mezi širokou veřejností, včetně nejvyšších vrstev. Dnes může být termín „kolínská voda“ použit pro parfémy pro muže i ženy. Kolínská voda má nižší koncentraci éterických olejů (5-8 %) než parfém (okolo 30 %), dále kolínská obsahuje extrakty (v závislosti na typu vůně), alkohol a vodu.

Parfém a kolínská se od sebe liší především v síle vůně. Očekává se, že parfémy zůstanou na těle delší dobu, asi 6-8 hodin, vzhledem k vysoké koncentraci esenciálních olejů. Kolínské vody zůstávají na pokožce kratší dobu, asi 2 hodiny. Vysoká koncentrace éterických olejů v parfémech přispívá také k cenovému rozdílu mezi oběma, což činí parfémy dražší ve srovnání s kolínskými vodami. Kvůli intenzitě se neočekává, že by byl parfém použit v tak velkém množství jako kolínská. Ještě doplňme, že při nákupu parfému v naprosté většině pořizujeme tzv. Eau de Parfum, kde je koncentrace vonných olejů 8-15 %.

No a jaké existují slavné pánské vůně? Výše zmíněná Kolínská 4711 byla prý oblíbenou vůní prezidenta Kennedyho. Dále zmiňme parfém Floris No. 89, kterou používá např. James Bond ve Flemmingových knihách, a to proto, že byl oblíbeným parfémem spisovatele přímo. No. 89, namíchaný na bázi dřeva, byl představen v roce 1951.

8338_4711-10

Klasická vůně gentlemanů Knize 10 z roku 1920, je považován za jeden z pánských parfémů na bázi kůže. Svou značku mu propůjčil Joseph Knize, krejčí vídeňského císařského dvora. Design láhve je přičítán slavnému vídeňskému architektovi Adolfu Loosovi. Číslo deset v názvu symbolizuje desítku na triku hráčů póla.

Za zmínku stojí i Green Irish Tweed od značky Creed, představený v roce 1985. Pochází ovšem z rodiny parfémů, které používal už Napoleon Bonaparte. Vznik značky se datuje až do osmnáctého století. Vyjmenujme však i zástupce novějších parfémů. Například autorův oblíbený svěží parfém Versace Pour Homme z roku 2008.

nd.7913

Kosmetika pro muže je nedílnou součástí naší společnosti. Nejedná se o rozmar moderní doby, ani o pouhou zálibu metro/homosexuálů, jak tvrdí stále mnoho mužů neandrtálců. Samozřejmě platí všeho s mírou. Oční stíny ani make up není třeba. Ale hezky vonět nebo si občas namazat obličej můžeme. Chlap by smrdět neměl. Ani na fotce.

Komentáře