Málokdo si uvědomuje, že pozice manažera ještě nedávno sloužila pouze ke koordinaci týmu a vynucování požadovaných pravidel od zaměstnanců, a to bez ohledu na jejich zdravotní nebo psychický stav. Způsoby, jak řídit velké firmy a podniky, se však za poslední roky rapidně změnily. A s nimi i náplň práce samotných manažerů.
Dnes už jsou poměry na pracovištích diametrálně odlišné od toho, jak tomu bylo ještě v nedávné minulosti. Dítě do práce, přístup do firemního wellness nebo pružná pracovní doba. Na takové výhody jste mohli dříve hodně rychle zapomenout, jelikož jediným cílem vedení podniků bylo z jejich zaměstnanců dostat co nejlepší výkon. Že byli nespokojení a nemocní, to už nikoho nezajímalo.
Takový přístup ale zaručuje pouze krátkodobý efekt. Nemocný a psychicky zničený pracovník je vám k ničemu, a pokud nemáte v plánu měnit zaměstnance jako na běžícím pásu, je lepší se k těm stávajícím chovat o něco lépe a dát jim pocit, že jsou součástí něčeho většího.
Právě v tuto chvíli by měl přijít na scénu dobrý manažer, který jedincům v jeho týmu takový pocit dá. A i když si musí zachovat autoritu a vedoucí pozici v týmu, zároveň je nezbytné, aby ho ostatní brali jako někoho, na koho se můžou vždy spolehnout. Jako někoho, kdo přetlumočí jejich starosti a námitky vedení společnosti a nebudou mu lhostejné. Najít v tomto ohledu jakousi rovnováhu je ale velice obtížný úkol, proto jsou opravdu kvalitní manažeři stále nedostatkovým zbožím a firmy jsou ochotné jim platit astronomické částky, jen aby zabránili jejich odchodu ke konkurenci. Co by nemělo kvalitnímu manažerovi rozhodně chybět, najdete v galerii výše.
Michal Švehla