Surreální přírodní podívanou „stromů rostoucích ze stromů“ má na svědomí lidská ruka. Překrásnou lesnickou techniku před mnoha staletími vymysleli japonští pěstitelé vzácného cedru, jehož kmeny se používaly pro výstavbu čajových místností.

Lesnická technika daisugi vznikla v Japonsku 14. nebo 15. století v dějinném období Muromači – právě tehdy se stávala čím dál tím více populární japonská čajová ceremonie, která se odehrávala ve speciálně vyhrazeném prostoru zvaném „tokonama“, jehož konstrukce byla obvykle sestavena ze dřeva kitajamského cedru.

FOTO: Magický lesní výjev – japonská lesnická technika daisugi

Magický lesní výjev – japonská lesnická technika daisugi - daisugi-1Magický lesní výjev – japonská lesnická technika daisugi - 1200px-Ryoan-ji_03Magický lesní výjev – japonská lesnická technika daisugi - daisugiMagický lesní výjev – japonská lesnická technika daisugi - vou4p64pmvu51Magický lesní výjev – japonská lesnická technika daisugi - pqkk87jps8h61
Další fotky
Magický lesní výjev – japonská lesnická technika daisugi - arbol-japones-06Magický lesní výjev – japonská lesnická technika daisugi - 39057uuz9yf51Magický lesní výjev – japonská lesnická technika daisugi - daisugi-3-1536×1021Magický lesní výjev – japonská lesnická technika daisugi - daisugi1

Aby dřevorubci nemuseli pokácet celý strom, vymysleli pěstitelé techniku, která umožňuje pokácení pouze žádaných horních větví košaté dřeviny. Daisugi totiž v doslovném překladu znamená „plošinový cedr“.

 Z mateřského stromu s mohutným kmenem se nechávají kontrolovaně růst jen a pouze striktně rovné vertikální větve. Zbytek padne k zemi. Takové větve dosáhnou značné výšky a nemají téměř žádné suky – ideální jako stavební materiál.

Nespočet špačků vytvořilo nad jezerem magickou podívanou. Shlukli se do podoby obřího ptáka

Vyšlechtěný cedr, z něhož jakoby vyrůstaly další desítky štíhlých stromků, pak nabývá téměř surreální podoby. Z původně čistě praktické lesnické techniky se tak nakonec stal i estetický prvek často zakomponovaný do kouzelných japonských zahrad.

Jan Králík

Komentáře