Ježí se vám nad spojením „česká romantická komedie“ hrůzou chlupy? Chápeme. Ale hodit filmový debut Tomáše Dianišky do jednoho pytle s většinou domácí produkce z tohoto ranku by nebylo fér. Dojemná a vtipná lovestory se zábavným vizuálem a dobrou hudbou, vyprávěná z pohledu chlapa, jehož hraje Kryštof Hádek, může být pro řadu diváků příjemným překvapením.
Romantických komedií, ve kterých je ústředním hrdinou chlap, se zas tolik netočí. Pochopitelně, kvůli cílové skupině. Tenhle film chce ale oslovit nejen ženy (mladší i starší), ale i muže, kteří by mohli cítit sympatie k týpkovi, pro něhož jsou vzdálené galaxie bližší než vidina zakládání rodiny.
Film se natáčel v Hradci Králové a v Bratislavě pod názvem Tátou proti své vůli, Lítá v tom je ale daleko výstižnější. Filmový hrdina Lukáš by rád lítal raketou ke hvězdám, reálně ale lítá mezi milenkami a pak taky v solidním průšvihu, který si sám přivolá, když mamince zalže, byť je to lež z lásky k ní.
Těhotná striptérka jako záchrana
Lukášova maminka chce vnoučata. Lukáš chce letět do vesmíru. Najít si partnerku není jeho priorita. Tedy partnerku, která by se stala matkou jeho budoucích dětí. O holky nouzi nemá, jenže vášeň málokdy vydrží přes noc.
„Chci toho moc, když chci, aby byla hezká, chytrá, milá, vařila, sledovala vesmírný program?“ ptá se Lukáš v jedné z mnoha scén, při nichž prolamuje čtvrtou stěnu a obrací se k divákovi. Možná na své protějšky nakládá příliš vysoké standardy, co se intelektu a zájmů týče, možná mu prostě tenhle nevázaný život vyhovuje. Jenže už mu táhne na čtyřicet a u maminky, která už štrykuje hypotetickému budoucímu miminku výbavičku, se objeví fatální zdravotní komplikace. „Jestli víš o něčem, co by mamince udělalo radost, udělej to hned,“ radí Lukášovi matčina ošetřující lékařka. A Lukáš, hnán touhou splnit mamince na smrtelné posteli její velké přání, zaplatí své nové sousedce Natálii za to, že bude hrát na návštěvě v nemocnici jeho dívku. Natálie je sice ordinérní a otravně střelená, ale taky zrovna těhotná, což se náramně hodí. Maminka je spokojená, že může klidně umřít, jenže se z toho zázrakem dostane, a protože se v zájmu svého zdraví nesmí rozčilovat, Lukáš s bývalou striptérkou z trnavské diskotéky jsou dál nucení předstírat, že skutečně patří k sobě. A do toho se zjeví slovenský macho, který je otcem Natáliina dítěte…
Kryštof Hádek kývl na roli Lukáše už v začátcích příprav filmu. Vedle něj znovu vidíme slovenskou herečkou Kristínou Svarinskou, která hrála jeho manželku v seriálu Volha. Starostlivou maminku, která nabourá stereotypy o usedlých seniorech, vystřihla Taťána Medvecká.
Raketou na Mars
Tomáš Dianiška je režisér a autor spjatý s pražským Divadlem pod Palmovkou. Pokud znáte jeho oceňované hry, třeba postmoderně zpracované historické příběhy, v nichž kombinuje žánry a proplétá jimi popkulturní odkazy a chytrý humor, trošku můžete tušit, co od jeho filmového debutu čekat. Žánrové hříčky a filmové odkazy využil i tentokrát, ale pořád je to samozřejmě romantická komedie, která ctí základní pravidla a má pobavit širší publikum. Dianiška z postu režiséra a spoluscenáristy věděl, co točí a v jakých mantinelech má bruslit.
Z filmových látek, které mu nabídl producent Vojtěch Frič, si vybral remake maďarské romantické komedie Pro mámu všechno. Oslovila ho silná motivace hlavního hrdiny, jehož cestu k životní partnerce neodstartuje nějaká banalita, ale strach o život matky. Ze scénáře Tomáš Dianiška ponechal prakticky jen zápletku a z hlavní postavy udělal redaktora populárně vědeckého časopisu, díky čemuž mohl na plátně rozvinout svůj zájem o vesmírné jevy. Hvězdy a planety nejsou přítomné jen díky natáčení v hvězdárně a planetáriu, ale pomocí triků vplouvají do obrazu.
Jeden z vizuálních nápadů vznikl jako znouzectnost. Natáčení na vlakovém nádraží (nebudeme spoilovat) muselo proběhnout velmi rychle. Štáb dostal jen hodinu času, aby nenaboural jízdní řády. Bylo ale potřeba natočit několik záběrů a jeden důležitý už se nestihnul. Ve studiu by snadno nahradit nešel, a tak když režisér přemýšlel, jak tento moment v ději zachovat, napadlo ho nahradit ho metaforou v podobě archivní nahrávky pořízené na Měsíci. Dobové záběry z vesmírných akcí se pak dosadily do celého filmu.
Triků a animací je tu rozhodně víc, než byste u romance čekali, taky se stříhalo daleko častěji. Hravě a se zvýšenou péčí se přistupovalo i ke zvuku a hudbě. Tomáš Dianiška je jednak velký filmový fanoušek a taky hudební znalec, který při psaní divadelních her naposlouchává hodiny hudebního materiálu, jímž pak doplňuje děj. Podobně pracoval i na filmu. Zazní tu třeba dobře známé hity Žal se odkládá od Jiřího Korna nebo Raketou na Mars Věry Špinarové (jíž mimochodem Dianiška věnoval úspěšnou inscenaci Špinarka). K dobru lze filmu přičíst také nenásilnou aplikaci product placementu a absenci vulgárních a sexistických vtipů, což jsou další schůdečky, po nichž komedie Lítá v tom vystoupala nad průměr běžné domácí tvorby tohoto typu.