Okřídlené zaklínadlo prodejců městských tržnic „čím víc pruhů tím víc adidas“ zná asi každý, kdo zažil divoká devadesátá léta. Doba se však mění a s ní i dav běsnící po takzvaném luxusu – v kurzu teď jsou padělky jiného druhu. Trendy v odvětví padělání udávají, zcela překvapivě, naši přátelé ze vzdáleného východu. A tak letos byly v čínském městě Renhuai  s velkou slávou otevřeny butiky značek Plada a Loius Vuitton.

Při ceremonii by nikdo na první pohled nemohl pojmout podezření, že nejde o autentické pobočky světoznámých značek Prada a Louis Vuitton. Výlohy byly vyzdobené velkými fotkami modelek, regály byly plné solidně vyhlížejícího zboží a vše vypadalo jako originál. Šlo však o padělky.

FOTO: Kreativní padělky překonávají své vzory?! Vybrali byste si?

Kreativní padělky překonávají své vzory?! Vybrali byste si? - 006Kreativní padělky překonávají své vzory?! Vybrali byste si? - 003Kreativní padělky překonávají své vzory?! Vybrali byste si? - 01 chanelKreativní padělky překonávají své vzory?! Vybrali byste si? - 002Kreativní padělky překonávají své vzory?! Vybrali byste si? - 12
Další fotky
Kreativní padělky překonávají své vzory?! Vybrali byste si? - 11Kreativní padělky překonávají své vzory?! Vybrali byste si? - 001Kreativní padělky překonávají své vzory?! Vybrali byste si? - 10Kreativní padělky překonávají své vzory?! Vybrali byste si? - 01Kreativní padělky překonávají své vzory?! Vybrali byste si? - 09Kreativní padělky překonávají své vzory?! Vybrali byste si? - 08Kreativní padělky překonávají své vzory?! Vybrali byste si? - fake_brands_07Kreativní padělky překonávají své vzory?! Vybrali byste si? - 06Kreativní padělky překonávají své vzory?! Vybrali byste si? - 05Kreativní padělky překonávají své vzory?! Vybrali byste si? - 04Kreativní padělky překonávají své vzory?! Vybrali byste si? - 03Kreativní padělky překonávají své vzory?! Vybrali byste si? - 02

Podle Úřadu EU pro duševní vlastnictví stojí tyto krádeže evropské výrobce zhruba 60 miliard eur ročně na ušlých tržbách, tedy nějakých 1,6 bilionu korun. Tyto cifry je však potřeba brát s velkou rezervou. Je to ostatně stejné jako se statistikami ušlých tržeb OSA, kde se obyčejně také velmi odvážně žongluje s astronomickými částkami. Ve zkratce jde o to, že z deseti nelegálně stáhnutých alb nelze vyvozovat ušlý zisk v hodnotě těchto deseti alb. Představa, že skupina všech deseti „pirátů“ by bez možnosti nelegálního stahování poslušně napochodovala do obchodu a nosiče si zakoupila, je jemně řečeno naivní. A právě z tohoto mylného předpokladu vychází jak OSA, tak Úřad EU pro duševní vlastnictví. V případě padělků kabelek je tato konstrukce o to absurdnější, že spotřebitelé, kteří jsou ochotny padělek koupit či nosit, obyčejně nedosahují koupěschopnosti, která by jim umožňovala zakoupit originální kousky.

Problém je ale v něčem jiném. Především v tom, že tím, jak Asie zaplavuje svět padělky, klesá punc výjimečosti té které značky. A v okamžiku, kdy zboží Louis Vuitton mohou nosit i osoby pochybné pověsti z holešovické tržnice, Perlové či Sněmovní, v tom okamžiku je značka degradována někam na úroveň značek Michael Kors či Pandora. Což je jistě pro pařižský módní dům společnost nemilá a nežádaná.

Čínské úřady falešné butiky Prada (aka Plada) a Louis Vuitton (aka Loius Vuitton ) zavřely necelý týden po otevření. V Číně to není tak úplně samozřejmý postup. Jiné značky se duševního vlastnictví dovolávají dosti úporně. Tak například firma Apple prohrála v roce 2016 soud proti čínské společnosti, která prodávala kabelky a další kožené zboží s označením IPHONE.

Wolfram von Eschenbach

Komentáře