Okřídlené zaklínadlo prodejců městských tržnic „čím víc pruhů tím víc adidas“ zná asi každý, kdo zažil divoká devadesátá léta. Doba se však mění a s ní i dav běsnící po takzvaném luxusu – v kurzu teď jsou padělky jiného druhu. Trendy v odvětví padělání udávají, zcela překvapivě, naši přátelé ze vzdáleného východu. A tak letos byly v čínském městě Renhuai s velkou slávou otevřeny butiky značek Plada a Loius Vuitton.
Při ceremonii by nikdo na první pohled nemohl pojmout podezření, že nejde o autentické pobočky světoznámých značek Prada a Louis Vuitton. Výlohy byly vyzdobené velkými fotkami modelek, regály byly plné solidně vyhlížejícího zboží a vše vypadalo jako originál. Šlo však o padělky.
Podle Úřadu EU pro duševní vlastnictví stojí tyto krádeže evropské výrobce zhruba 60 miliard eur ročně na ušlých tržbách, tedy nějakých 1,6 bilionu korun. Tyto cifry je však potřeba brát s velkou rezervou. Je to ostatně stejné jako se statistikami ušlých tržeb OSA, kde se obyčejně také velmi odvážně žongluje s astronomickými částkami. Ve zkratce jde o to, že z deseti nelegálně stáhnutých alb nelze vyvozovat ušlý zisk v hodnotě těchto deseti alb. Představa, že skupina všech deseti „pirátů“ by bez možnosti nelegálního stahování poslušně napochodovala do obchodu a nosiče si zakoupila, je jemně řečeno naivní. A právě z tohoto mylného předpokladu vychází jak OSA, tak Úřad EU pro duševní vlastnictví. V případě padělků kabelek je tato konstrukce o to absurdnější, že spotřebitelé, kteří jsou ochotny padělek koupit či nosit, obyčejně nedosahují koupěschopnosti, která by jim umožňovala zakoupit originální kousky.
Problém je ale v něčem jiném. Především v tom, že tím, jak Asie zaplavuje svět padělky, klesá punc výjimečosti té které značky. A v okamžiku, kdy zboží Louis Vuitton mohou nosit i osoby pochybné pověsti z holešovické tržnice, Perlové či Sněmovní, v tom okamžiku je značka degradována někam na úroveň značek Michael Kors či Pandora. Což je jistě pro pařižský módní dům společnost nemilá a nežádaná.
Čínské úřady falešné butiky Prada (aka Plada) a Louis Vuitton (aka Loius Vuitton ) zavřely necelý týden po otevření. V Číně to není tak úplně samozřejmý postup. Jiné značky se duševního vlastnictví dovolávají dosti úporně. Tak například firma Apple prohrála v roce 2016 soud proti čínské společnosti, která prodávala kabelky a další kožené zboží s označením IPHONE.
Wolfram von Eschenbach