Časům, kdy modelkami byly jen ženy dokonalé, s dokonalým tělem a dokonale symetrickým obličejem, pravděpodobně definitivně odzvonilo. „Normální“ ženy se radují, dokonalé ženy možná nervózní, ale možná jsou dokonale nad věcí, vždycky přece budou královnami. Nebo ne? A co na to normální muži?
Z obálek módních časopisů, televizních reklam a pornokazet se na nás už nesmějí jen fyzicky dokonalé krásky. Pod vlivem prosazující se diverzity a inkluze se tam teď objevují autentické ženy, které potkáváme na ulici, na úřadě nebo v čekárně. Nebo ve fast foodu. A je to tak pochopitelně správně, musíme říct s hyperkorektní samozřejmostí. Ale je to tak skutečně správně? Chceme vzhlížet k ženám nedokonalým? Přestaneme pak toužit po stehnech bez dolíčků, když v reklamě na plavky uvidíme oblou ženu z masa a kostí? A přestanou mít muži přehnané nároky na vzhled svých protějšků?
Je tolik žádaná přirozenost a autenticita ve světě prodchnutém filtry opravdu žádoucí? A jedná se o změny, o které se zasadily „normální“ ženy, nebo je to jen promyšlený marketingový tah módního průmyslu, který si všiml, že přeci jen nehubneme a nekrásníme tak, jak bychom chtěli? Stále více značek sází na kampaně zobrazující ženy kyprých křivek, s asymetrickými postavami a viditelnými nedokonalostmi. Moc dobře si uvědomují, že jejich zákazníce nemají velikost 0. V ulicích zkrátka nepotkáváme jen štíhlé gazely, ve výprodejích zůstávají především kusy v těch nejmenších velikostech a reklamy s „normálními“ ženami slaví úspěchy. Trendy nám představují influencerky z lidu, figuríny za výlohou jsou čím dál zaoblenější a modelky na molech se houpají v ženských bocích.
Plus size modelky slaví úspěchy a fanoušci je milují. Jestli i ony své křivky opravdu milují, jak sebevědomě prohlašují, se asi nedozvíme. Ale vydělávají díky nim takové peníze, že by se do nich člověk i zamiloval. Nejznámější plus size modelka světa Ashley Graham je opravdu nádherná. Kdyby byla štíhlá a měla míry 90-60-90, bude podle mého názoru daleko krásnější, ale taky bude jednou z milionu dalších dokonalých modelek. Takhle se musí „vyrovnat“ s trochu větším zadkem, celulitidou, 7 miliony sledujících na svém Instagramu, miliony na kontě a obdivem normálních žen, kterým zvedá sebevědomí. To se dá přežít. Nehezké tukové polštářky jí však grafici trochu (ne)smyslně vyhlazují ve photoshopu, což však odporuje celé ideji „plus size modelek“ a „modelek z davu“. Když máte nějaké to kilo navíc, celulitida se nutně objeví. A dát si do reklamy tlustou holku a snažit se davu namluvit, že je pevná a pružná? To zkrátka nefunguje. Nebo funguje?
Těžko ale uvěřit reklamě na krém proti vráskám, který propaguje dvacítka, a porovnávat se s třináctiletou modelkou, které ještě nenarostly ženské boky. Snažit se vypadat jako vyretušované krásky z obálek, které ve skutečnosti stejně nevypadají tak, jak je nám předkládáno, je cestou do pekel a k psychologům. Kolik existuje dívek a žen, které skončily s mentální anorexií, bulimií, podřezanými žilami nebo o hladu a napuštěné vatě. Na druhou stranu není špatné chtít vypadat hezky jako někdo hezký a snažit se žít zdravě jako někdo zdravý. Nemusíme být dokonalé a je dobře, že víme, že ani holky z obálek takové nejsou. Ale snaha být lepší, takové to „DREAM BIG“, je zkrátka víc, než mávnout rukou a říct si, že se spokojíme s průměrem.
Jasně, (skoro) všechny máme celulitidu a je dobré vědět, že s ní nic nenadělá ani JLo. Uklidní nás, že se čas nelichotivě podepisuje i na Madonně nebo módní ikoně Carrie Bradshaw. Modelky ale vždycky byly modelky, protože byly krásnější, štíhlejší a fotogeničtější než zbytek populace, ač se nám to může zdát hrozně nespravedlivé. Stejně jako malé holky nemohou být letuškami.
V nové kampani americké sportovní značky Chromat „Pool rules“ se objevila pětice žen v červených plavkách, které reprezentují normální ženy. V této „pobřežní hlídce“ je jen jedna dokonalá sexy modelka, kterou by vzal Mitch Buchanon do party a strávil s ní Baywatch Night. Ostatní záchranářky by pravděpodobně nesplnily povinné fyzické testy, u zákaznic ale slaví úspěchy. Stejně jako kampaň na kosmetiku Dove „Campaign for real beauty“ nebo reklama na prádlo americké značky Aerie, která využívá modelky s faldíky na břiše, cukrovkou nebo vitiligem.
Napadají mě samá otřepaná klišé, jak nikdo není dokonalý, na vzhledu nezáleží a krása vychází zevnitř. Jenže na vzhledu záleží. Všichni chceme být krásní a obdivovaní, a kdo říká, že ne… tak mu to moc nevěřím. Být krásný samozřejmě není všechno a ne všichni krásní lidé mají všechno jednodušší, ale oblečení bude vždy vypadat lépe na štíhlých, krásných modelkách, ať už chceme nebo ne.
Petra Vomelová
Pokud neprahnete po dokonalosti, podívejte se na naprosto dokonalé fotky, které odhalují, jak (ne)dokonalí jsou lidé na sociálních sítích.