Jediný dosud neidentifikovaný vzdušný pirát při únosu Boeingu 727 v roce 1971 vyděšeným rukojmím objednal jídlo a letuškám zanechal spropitné. Kdo byl tenhle pirát-gentleman a jestli vůbec svůj kousek přežil, je stále záhadou.
D. B. Cooper – pod tímto pseudonymem se zapsal do kriminální historie „vzdušný pirát“, který téměř padesát let bezúspěšně zaměstnával mozky ve FBI.
Elegantně oděný muž středního věku se nalodil 24. listopadu roku 1971 na palubu Boeingu 727-100 s jednosměrnou letenkou do Seattlu, kterou koupil pod pseudonymem na přepážce.
Objednal si bourbon se sodou a zapálil cigaretu. Po vzletu dostala letuška od záhadného muže popsaný lístek, a protože předpokládala, že se jedná pouze o pokus o sblížení, hodila vzkaz do své kabelky. Cooper se k ní naklonil a zašeptal: „Slečno, radši se na ten lístek podívejte. Mám bombu.“
Cooper žádal 200 tisíc amerických dolarů (asi milion a čtvrt amerických dolarů do dnešního přepočtu), čtyři padáky a doplnění paliva po přistání v Seattlu. Vše zatím probíhalo v tichosti a bez vědomí cestujících (pilot jim oznámil, že let bude opožděn kvůli menším technickým komplikacím).
Autority se rozhodly s Cooperem spolupracovat. Letadlo kroužilo místo půlhodinového letu celé dvě hodiny, Cooper byl dle výpovědi svědků po celou dobu extrémně klidný, slušný, empatický. Objednal si druhého panáka, zaplatil účet, drobné nechal letušce a dokonce svým rukojmím nabídl možnost občerstvení při „zastávce“ v Seattlu.
Po přistání Cooper obdržel svůj vysněný balíček peněz a padáků. Propustil všechny pasažéry a některé letušky – ponechal si však piloty, které poprosil o svezení do Mexico City s detailními požadavky plánovaného letu na rychlost, výšku apod.
Cooper po nějaké době letu nařídil zbývající posádce, aby se zavřela v kokpitu. Změna tlaku v letadle jim napověděla, že jsou otevřené jedny ze dveří. Cooper už nebyl na palubě. To však zjistila až ozbrojená skupina po přistání – přestože Boeing tajně sledovalo pět letadel, nikdo jej neviděl z letadla vyskočit.
Po pirátu-gentlemanovi se zavřela oblaka a slehla zem. Celých pětačtyřicet let po něm aktivně pátralo FBI a teprve roku 2016 bylo pátrání zastaveno.
Existují pouze dvě fyzické stopy vážící se k celému incidentu. Roku 1978 byl nalezen plakát s technickými instrukcemi z letadla a v roce 1980 našel osmiletý Brian Ingram část peněz z výkupného – dva balíčky po stu dvacetidolarových bankovek.
Jan Králík