Už od devadesátých let vybírají Pavel Staněk a Miloš Staněk to nejkvalitnější kuchyňské vybavení a přinášejí světové novinky do Česka. Za úspěchem české firmy Potten & Pannen – Staněk však nestojí žádné pohádkové kouzlo, ale třicet let poctivé práce, během nichž se společnost stala symbolem kvality a luxusu nejvyšší třídy. Právě tři desítky let na trhu letos slaví – a jak jinak než ve velkém stylu.

Třicáté výročí si žádá nějaký speciální dárek. Chystáte něco pro své zákazníky?

Miloš: Velké téma je teď otevření concept storu v pětihvězdičkovém hotelu Hyatt Andaz. Máme obrovskou radost, že se nám podařilo uspět ve výběrovém řízení na tyto nádherné prostory. Chceme zde prezentovat naše top produkty i ryze českou designérskou tvorbu. Za celým návrhem stojí studio oceňovaných designérů Vrtiška & Žák. Věříme a moc si přejeme, aby si odtud zákazník odnesl jedinečný zážitek.

Pavel: Výročí jsme také pojali jako příležitost osvěžit náš slogan. Po známém „Kitchen is for dancing“ jsme s naším dobrým kamarádem Milanem Šemelákem a jeho týmem z Unicorn Attacks vymysleli nové motto „Kuchyň dělá člověka“, čímž chceme říct, že to, jakou máme kuchyň, vypovídá o tom, jací jsme. Nechceme tím samozřejmě tvrdit, že každý z nás by měl mít vybavenou kuchyni jen tím nejdražším zbožím, ale spíše, že kuchyň je srdcem domácnosti. Tím bychom chtěli namotivovat nové potenciální zákazníky, že kuchyně je důležitou součástí našich životů.

Kdybyste na své cestě za úspěchem měli vytipovat tři klíčové milníky, které Potten & Pannen dovedly až k loňskému půl miliardovému obratu, které by to byly?

Pavel: Určitě by to bylo otevření naší první prodejny ve Vodičkově ulici v roce 1992, která byla úplně jiná než dosavadní obchody. Nechali jsme zde udělat korkovou podlahu, jež v té době velmi frčela, měli jsme regály z kvalitního dřeva… A uprostřed do otevřeného prostoru jsme umístili pult na vaření, kde Miloš – mimochodem úžasný kuchař – každý den vařil a předváděl naše nádobí. Do té doby tu nic takového nebylo, takže to mělo obrovský úspěch. Stal se z toho takový náš signature, který zůstal dodnes a v žádné z našich prodejen nesmí chybět místo na vaření.

Miloš: K Vodičkové přibyl v roce 2007 obchod s licencí Rosenthal Studio Haus na Václavském náměstí, který už tam sice nenajdete, ale ve své době to byl opravdu ojedinělý koncept, díky kterému jsme se dostali do širšího povědomí Čechů. Radost nám udělala i expanze na Slovensko – v Bratislavě jsme otevřeli první prodejnu v roce 2012.

Pavel: A já bych ještě zmínil ocenění GIA Global Award 2017. Této ceně se totiž přezdívá retailový Oscar, takže se náš obchod může pyšnit titulem nejlepší světová prodejna domácích potřeb.

Pojďme se ještě vrátit k období covidu, které nepříjemně zamávalo s nejedním byznysem. Jak jste se s tímto složitým obdobím vypořádali vy?

Miloš: Pandemie nás paradoxně posunula dopředu a celému byznysu pomohla. Lidé trávili více času doma, ve své kuchyni. Uvědomili si, že se nechtějí stravovat jídlem z donášky nebo vařit na starém nádobí. A tak zainvestovali třeba právě do produktů od nás, aby se obklopili krásnými i kvalitními kousky. My jsme jim šli naproti s nápady, jak čas doma využít, zpříjemnit a chutně si uvařit. V době uzavírek lidé nakupovali zejména na e-shopu, což se nám samozřejmě promítlo i na skladbě tržeb.

Takže teď už tvoří většinu tržeb e-shop?

Miloš: Zdaleka ne, i když trend je tím směrem výrazný. Těžiště vnímáme pořád v retailu, a tedy v přímém kontaktu se spotřebitelem. Protože se obvykle jedná o větší investici, zákazník si rád nádobí vyzkouší fyzicky na prodejně. Momentálně máme v nabídce více jak 40 prémiových značek nabízejících široké spektrum produktů, takže je z čeho vybírat.

Byli jste nuceni ve světle pandemických událostí i k dalším změnám?

Pavel: Relativně nedávno u nás proběhla restrukturalizace, kterou jsme rozjeli s poradenskou firmou Unicorn Attacks ještě v předpandemickém roce 2019. Kompletní proměnu jsme ocenili právě v době covidu, protože jsme na ni byli připraveni. Oproti dnům před pandemií jsme tak dokázali generovat až šestinásobné nárůsty online prodejů.

Vyplatí se do kuchyňského vybavení investovat i dnes, v době energetické krize, kdy lidé nemají peněz nazbyt?

Pavel: Pokud si koupím levný výrobek, velmi pravděpodobně si půjdu po několika použitích pro nový. Zatěžuji tím jak životní prostředí, tak i svoji peněženku. Zastávám tedy názor, že člověk není nikdy dost bohatý na to, aby si kupoval levné věci. Kuchyně jsou navíc srdcem celého domu. Nad společným jídlem se schází celá rodina – vezměme si například slavnostní události jako Vánoce nebo Velikonoce. Kouzelnou atmosféru si ale můžeme vytvořit i ve všední den a udělat si ho výjimečným. Jen si to představte – hrnek s jemnými vzory plný horké kávy ze stylového kávovaru Smeg a domácí koláč na květinovém talíři Rosenthal. Takový start dne, to je pastva pro oko i pro duši.

Ano, krásná představa! Jaké je vůbec vaše tajemství úspěchu?

Pavel: Nesmíte nikdy zůstat stát na místě. Vždy vás musí hnát dopředu vidina stálých klientů, kteří si chodí do obchodů Potten & Pannen pro novinky a věří, že zde dostanou to nejlepší z oblasti gastronomie. A vy je prostě nemůžete zklamat!

Cílíte tedy převážně na domácnosti?

Miloš: V začátcích jsme opravdu komunikovali zejména s koncovými spotřebiteli. Ti stále tvoří většinu našich zákazníků. Ale úměrně s tím, jak roste kvalita české gastronomie, k nám přichází víc a víc zákazníků z řad restaurací nebo hotelů. V současnosti tvoří zhruba 15 % našich klientů. Máme pro ně úžasnou nabídku porcelánu od značek Rosenthal, Villeroy & Boch nebo servírovací keramiku Jars a další. Dáváme jim mnoho možností, jak se odlišit od konkurence a nabídnout svým hostům unikátní zážitek.

Pojďme se na závěr trochu zasnít – kde se vidíte za dalších třicet let?

Pavel: Jsem optimista. Věřím v to, že budeme dál nabízet to nejvíc prémiové nádobí dostupné na trhu, a to jak v Česku, tak i v zahraničí.

Miloš: Uf za 30 let? Možná by v tom, co jsme začali, mohly pokračovat naše děti, ale to předbíhám. I když by to bylo hezké se na to koukat z golfového hřiště, jak jim to jde.

Foto: Potten & Pannen – Staněk

Komentáře