Jan Schmiedhammer působil od roku 2001 v mobilním operátorovi Oskar, později Vodafone a následujících 12 let byl zodpovědný zejména za digitální a B2B marketing, za vývoj a provoz konvergované služby OneNet, včetně technických a prodejních týmů a týmu zákaznické podpory. Od roku 2013 v Sazce řídí divizi neloterních služeb, především virtuálního mobilního operátora SAZKAmobil a finanční a transakční služby. A především o této kapitole jeho CV, jsme si s Janem Schmiedhammer povídali.
SAZKA v poslední době výrazně rozšířila aktivity v segmentu tzv. neloterijních služeb. Je to vaše dlouhodobá strategie, nebo spíše „nutná“ reakce na aktuální trendy?
Je to výsledek naší dlouhodobé strategie „Tam kde online potřebuje offline“, která vychází z potřeb našich zákazníků, uživatelů terminálů a z požadavků provozovatelů našich obchodních míst. Zároveň tímto realizujeme zajímavé synergické efekty s loterními službami.
I v jednom z Vašich dřívějších rozhovorů zajímavě hovoříte o propojení onlinu s offlinem. Jak se díváte na trend, kdy část populace z nejrůznějších důvodů „vzdoruje“ moderním technologiím a preferuje tradiční služby, tedy zejména návštěvu prodejny a řekněme lidský přístup?
Takoví lidé existují a vždy budou existovat. Není to vždy o vzdoru, ale především o pohodlí. Pohodlí si ale nepleťme s leností. Pohodlím myslím pozitivní zážitek nebo příjemnou zkušenost. Pro někoho není důležité něco udělat rychle online, ale potřebuje kontakt s reálným světem, s reálnými lidmi. Je pro něj příjemnější se nechat obsloužit než to udělat sám. Dodnes si v obchodech se samoobslužnými pokladnami mnozí lidé raději vystojí frontu u paní pokladní.
Člověk by odhadoval, že právě terminály budou v budoucnu nahrazeny virtuálními službami a mobilními aplikacemi. Nebojíte se o jejich osud?
Zatím ne. Když jsem přišel před šesti lety od mobilního operátora do SAZKY, myslel jsem si taky, že „cash is dead“. Ale realita je jiná. Pořád existuje velká skupina lidí, které žije v převážně hotovostním světě. Zároveň rostoucí digitální skupina potřebuje fyzickou část svého online světa. Proto je stále prostor pro naše terminály. Nejenom proto, že roste poptávka po stíracích losech, ale i proto, že roste poptávka třeba po výdejnách balíků.
Třeba internetové zpravodajství prošlo v poslední dekádě obrovským boomem a mnozí tvrdili, že tištěným novinám i knihám zvoní umíráček. Ale zatím tomu tak není…
Přesně tak, podobně si někteří plánovali banky bez poboček, nebo mobilní operátory bez obchodů. I velké e-shopy už mají svoje vlastní prodejny a prezenci v „kamenném světě“. Firmy zjistily, že pro jejich zákazníky je „offline“ stále důležité kontaktní místo. Podobnou analogii vidíme i u zákaznických center. U většiny firem zatím ještě nedošlo k masivnímu přesunu komunikace se zákazníky na email, sociální sítě či chat, stále velká část interakcí probíhá po telefonu.
Pokud mluvíme o budoucnosti, jak bude podle vás vypadat terminál za deset let a co všechno bude umět? Můžeme se těšit třeba na holografické zobrazení a virtuální obsluhu?
Zrovna pracujeme na vizi nových terminálů. Důležitých je několik parametrů, které se v čase příliš nemění, ale nové technologie je umožňují lépe doručit. Klíčová je bezpečnost a spolehlivost, zvláště v našem oboru loterií a finančních služeb. Když už jsme u té bezpečnosti, plánujeme například digitální ověření totožnosti (např. čtečka čipu občanského průkazu), která umožní či zrychlí některé služby. Důležitá je obecně jednoduchá obsluha, jak z pohledu zákazníka, tak zejména z pohledu prodavače. Terminál nesmí zdržovat, ale naopak pomáhat při prodejním procesu. Tím se dostáváme k větší provázanosti terminálu a řízení vztahu se zákazníkem. Zároveň plánujeme zlepšení řízení vztahu s obsluhou terminálu, která je klíčová pro růst prodejů. A pokud nám v tom všem efektivně pomohou nové technologie, určitě je použijeme.
A co se týká plateb samotných, jaký očekáváte vývoj? Kam směřuje budoucnost? Zvítězí QR platby, platby mobilem, čipem v občanském průkazu nebo snad přímo pod kůží?
Dokud ji někdo nezakáže, věřím, že hotovost bude mít stále místo na slunci. Zejména pro svoji nezávislost na elektřině a jistou anonymitu. Na druhou stranu roste skupina uživatelů, kteří budou preferovat pohodlí a rychlost, bez ohledu na částečnou ztrátu soukromí. QR platba je jen příklad propojení online světa s offlinem. V dohledné budoucnosti věřím v rozvoj platebních služeb provázaných na mobilní telefon, nabízí rozumné rozhraní, bezpečnost i konektivitu. A i ta občanka by v něm měla být.
Vraťme se ale zpět k SAZCE. Do vaší kompetence spadá rovněž virtuální operátor SAZKAmobil, který nedávno oslavil 5 let na trhu. Jak byste tu první pětiletku shrnul? A jak se dnes vlastně SAZKAmobilu daří?
Děkuji za optání, daří se mu skvěle. SAZKAmobil je už několik let největší nezávislý virtuální operátor na českém trhu. Což v konkurenci více než 150 virtuálních operátorů je hezký výsledek. Snažíme se být férový operátor a pokračujeme trochu v duchu Oskara. Například nemáme smlouvy se závazkem. Samozřejmě narážíme na některé limity, zejména dané velkoobchodní nabídkou od našeho hostujícího operátora.
Plánujete pro letošek nějaké zajímavé novinky, nebo je svět virtuálních operátorů v tomto směru konzervativní?
Novinky jsme oznámili zrovna nedávno. Na naší předplacence jsme aktualizovali naše Odměny za dobití a kromě 1 GB zdarma, nyní nabízíme zákazníkům volání a SMS jen za 1 Kč. Inovovali jsme i portfolio našich paušálů a nabízíme třeba tarif s 5 GB dat a neomezeným voláním v síti jen za 407,- Kč. Bez závazku nebo nutnosti být student nebo senior.
Na závěr ještě čtenářům prozraďte, jak trávíte volný čas? Přeci jen jste v práci obklopen moderními technologiemi, a tak člověka napadá, zda vás provází i mimo pracovní dobu, nebo také dokážete být někdy offline?
Volný čas trávím převážně s rodinou. Dva malí synové jsou velmi akční, takže se snažíme volné chvíle trávit sportem, ať už na bruslích, lyžích nebo na kolech. A opravdu kompletně offline jsem párkrát do roka, když si užívám podmořský svět s lahví na zádech. To je pro mne opravdový relax.
Ing. Jan Schmiedhammer
V roce 1995 získal inženýrský titul v oboru Informačního a finančního managementu na Fakultě aplikovaných věd na Západočeské univerzitě v Plzni. Od roku 1995 pracoval na marketingových a obchodních pozicích v ICT společnostech, například v IBM nebo Alcatel. Od roku 2001 působil v mobilním operátorovi Oskar, později Vodafone a následujících 12 let byl zodpovědný zejména za digitální a B2B marketing, za vývoj a provoz konvergované služby OneNet, včetně technických a prodejních týmů a týmu zákaznické podpory. Od roku 2013 v Sazce řídí divizi neloterních služeb, především virtuálního mobilního operátora SAZKAmobil a finanční a transakční služby.