Každý rok k japonským břehům doplují desítky (!) rezavých lodí bez kapitána. Některé ale nejsou opuštěné. Na nálezce čeká často hrůzný pohled – rozpadající se těla na moři uvězněných námořníků.

O lodích duchů se už odpradávna vypráví v pověstech a i mezi námi suchozemci se určitě najde spousta lidí, kteří znají příběh o Bludném Holanďanovi. V dějinách se sem tam z oceánských temnot vynořily i skutečné lodě duchů, brázdící širé vody bez posádky – a bez vysvětlení. To, co se ale v posledních letech děje u japonských břehů, zřejmě nemá obdoby.

FOTO: Severokorejské lodě duchů stále děsí Japonsko

Severokorejské lodě duchů stále děsí Japonsko - 5a3b1ec9b0bcd51d008b6612-960-480Severokorejské lodě duchů stále děsí Japonsko - 10ghostships-1-articleLargeSeverokorejské lodě duchů stále děsí Japonsko - eb34a84c-da59-11e7-91af-f34de211f924_1280x720_160838Severokorejské lodě duchů stále děsí Japonsko - 1059565006Severokorejské lodě duchů stále děsí Japonsko - north-korean-defectors
Další fotky
Severokorejské lodě duchů stále děsí Japonsko - north-korean-fishing-boat

Jen v minulém roce se u Japonska objevilo na sto zbloudilých zastaralých lodí. Některé z nich byly zcela opuštěné, v několika dalších případech (konkrétně jich bylo 31) na palubě nálezci objevili děsivý náklad – rozpadající se těla, pár z nich byla již pouhým shlukem kosterních pozůstatků.

Jsou ale i situace, kdy bludná loď dopraví na břeh posádku dokonce živou. Kromě onoho smutného čísla – jednatřiceti mrtvých pasažérů – minulý rok do Japonska doplulo i 42 živých zbloudilých rybářů. Odkud? Ze Severní Korey. V Japonsku se dle svých výpovědí ocitli omylem, nesnažili se ze země uprchnout, cesta přes Japonské moře je dlouhá víc jak 1000 kilometrů, a pokud se Severokorejci snaží utéct, pak nejčastěji do Jižní Korey nebo přes Čínu do dalších zemí.

Dá se tedy předpokládat, že oni nešťastníci, kteří neměli to štěstí o své cestě vypovědět, sdíleli s přeživšími rybáři stejný příběh, ale s jiným koncem. Nápovědy pro původ lodí se válí spolu s mrtvými na palubě – jako balíček severokorejských cigaret nebo odznak třeba ještě s Kim Čong-Ilem.

Jak se vůbec stane, že tolik lodí tak často zbloudí takovou dálku? Plavidla bývají stará, nedisponují dostatečně silnými motory, natož GPS navigací – poradit si s takovou (ne)výbavou uprostřed nemilosrdného oceánu je v zimních měsících téměř nadlidským úkolem.

Upřednostňujete osobitý střih vlasů? V Severní Koreji by vás stál hlavu. Legálních je pouze těchto 15 účesů

Odborníci se domnívají, že rybáře žene do nebezpečných oceánských dálek s náročnou zpáteční cestou tlak severokorejské vlády a zvyšující se nedostatek ryb blíž pevnině, způsobený nadměrným rybolovem. Ryby jsou důležitým zdrojem výživy pro zemi, která neustále bojuje s velkým nedostatkem jídla. Navíc jsou plody moře jedním z hlavních předmětů obchodu s Čínou.

A co posádku nejčastěji zabíjí? Zřejmě vyhladovění. Neví se však přesně, jak dlouho jsou lodě unášeny prázdnotou bez cíle. Těla končí zpopelněna a uložena v buddhistických chrámech a lodě jsou zničeny.

Cestovatel nafotil každodenní život v Jižní Koreji a KLDR. Rozdíly jsou šokující

Jan Králík

Komentáře