Poslední Toyoty jsou tak moc aerodynamicky precizní, až z těch designérských kudrlinek přechází zrak. U některých modelů je to pochopitelně účelné, třeba u Priusu, u některých je to zvláštní, jako u Toyoty Rav4, a u některých se nic takového nekoná, jako u Toyoty Land Cruiser. Pak je tu ovšem model C-HR, který na první pohled vypadá jako mimozemské plavidlo bloudící ve špatné galaxii, na ten druhý je to ale velmi podařený a dotažený automobil.
Ano, připomeňmě si to hned na začátku: testovaná Toyota C-HR je hybrid. Ono to vlastně u Toyoty už skoro ani jinak nejde. Tato japonská automobilka si na svém hybridním portfoliu zakládá a nutno říci, že právem. C-HR je ale krásným důkazem, jak rozdílné mohou být výsledky této plošné „hybridizace“. Prakticky stejné pohonné systémy najdete nejen v tomto „ufo-vozu“, ale také v již zmíněném SUV RAV4, nebo i v sesterském hatchbacku Lexus CT. Čím to tedy je, že v C-HR to vše tak hezky funguje?
Toyota C-HR je velmi kompaktní. Není malá, ale rozhodně to není ani žádný obr. Je to typický crossover, a to do takové míry, že při pohledu na ni váháte, jestli je to malé SUV, nebo hatchback, nebo kupé. Zkratka v názvu to ale vše říká jasně: coupé high rider! O pohon námi testovaného „céháerka“ se starala benzinová osmnáctistovka v kombinaci se dvěma elektrickými motory. První funguje jako startér a generátor energie, který přeměňuje přebytečnou energii z benzinového motoru na energii elektrickou, zatímco druhý slouží k pohonu vozu při rozjezdu, couvání a pro elektrický režim. Ergo kladívko: když pořádně přišlápnete plyn, auto sice raketově odstartuje, za což můž právě elektromotor, okamžitě se ale přidá zvuk spalovacího motoru ve vysokých otáčkách, který do povolení plynového pedálu neustává. Poděkujte bezestupňové převodovce CVT.
Hybridní systém pohonu vás však po několika dnech donutí přistoupit na jeho hru a její výsledky se vám budou líbit. V první řadě se naučíte pracovat s plynem a nevytáčet benzinový motor do zbytečně vysokých otáček. Za druhé začnete využívat potenciálu elektrického motoru. Za třetí budete rekuperovat jako zběsilí. Je to vlastně takové obří Tamagoči, o které se musíte starat, abyste dojeli co nejdále.
Jestliže zvenku je Toyota C-HR ufo, to samé platí do značné míry i uvnitř. Designéři se prostě vyřádili. Prostoru je tak akorát, speciální je otevírání zadních dveří, které můžete na první pokus chvilku hledat. A pro koho podle nás Toyota C-HR je? V hybridní verzi (můžete si koupit i provedení s benzinovým motorem) je pro lidi, kterým není lhostejné životní prostředí, chtějí být trendsetteři mezi všemi těmi naftovými auty na českých silnicích a jsou rádi středem pozornosti. Právě pozornost vám design Toyoty C-HR zaručí vrchovatou měrou. V neposlední řadě také ale zájemci musejí mít na hybridní provedení připraveno alespoň 589 900 Kč.
Lukáš Novák