O efektivním propojení startupového a korporátního světa toho vědí Vít Šubert s Milanem Šemelákem tolik, jako málokdo u nás. Po zkušenostech s prací pro velké společnosti v Česku i zahraničí založili společnost Unicorn Attacks, jakousi hybridní verzi konzultační a marketingové společnosti, která poskytuje klientům nejen poradenství, ale zároveň celý proces inovace a transformace spoluřídí a dozoruje jejich správnou implementaci v praxi. Rozhovory rádi dělají ve dvou, jelikož každý z nich cítí svůj potenciál trochu jinde a vzájemný respekt by jim nedovolil, vyjadřovat se k něčemu za toho druhého. Na jejich byznysu, ale i osobním přátelském vztahu je to znát.
Co se vám vybaví při vyslovení termínu „korporát“?
Vít: Velká firma s pevnými interním pravidly a procesy fungování a občas také se zpomaleným rozhodováním a reagováním na změny na trhu. Ale nemá to pro nás nutně negativní konotaci, jak se to často na trhu “módně” a někdy i negativně říká. Znám spoustu skvělých korporací, které fungují obdivuhodně. Navíc je někdy velmi mlhavá hranice, co ještě není korporát a co už ano.
Milan: Pozitivum: Firma plná velmi talentovaných lidí se značnými zdroji a schopností měnit věci kolem sebe. Negativum: Firma často do sebe tak zahleděná, že se točí v kruhu a pracuje v kontextu kvartálních výsledků, což jí dlouhodobě neskutečně ubližuje.
Jaký nejzajímavější příběh se aktuálně odehrává na české, případně světové startupové scéně?
Vít: To je velmi těžké říct. Startupů je strašné množství a vybrat jeden je velmi těžké. Spíše bych řekl, jaké jsou nejvíce zajímavé obory, ve kterých získávají v poslední době startupy nejvíce investic. Z mého pohledu je to oblast Biotech, AI (umělá inteligence), eHealth a Fintech.
A pokud jde o nějaký konkrétní produkt, co vás v poslední době nejvíce nadchlo a naopak?
Vít: Remarkable 2, což je tablet, který nahrazuje klasický papírový blok, a to i pocitem při psaní, barvou “papíru”, tedy displeje, svou tenkostí i váhou. Naopak, mé očekávání se nenaplnilo v případě iPhone 11.
Jak vnímáte dnes už trochu zprofanovaný a nadužívaný termín „kreativita“, resp. co si představit pod termínem „kreativní byznys“ či co definuje „kreativní firmu“?
Milan: Kreativita je dnes už v podstatě zábavný pojem. Všichni tvrdí, že je třeba být kreativní a že každý může být kreativní. Ale když na to přijde, kreativní je málokdo. Kreativita je schopnost vystupovat ze své bubliny, vidět jiné bubliny a propojovat je, tak aby to přineslo něco nového a hodnotného. A kreativní byznys? To je skupina lidí, kteří se nebojí přijít do velké bubliny, vyděsit všechny, co v ní dlouhodobě žijí a nechat si za to zaplatit.
Jaká je vaše zkušenost s kombinováním přátelství a podnikání? Jde dohromady?
Vít: Je to ošemetná věc. Dohromady to jde, ale musí si všichni, koho se to týká, uvědomit, jaká jsou pravidla hry a ideálně si je předem jasně nastavit. Jinak se může snadno stát, že skončí firma i kamarádství současně. Je to totiž velmi těžké oddělit, pokud se lidé opravdu dlouhodobě kamarádí, a pak mají spolu vlastnit a řídit firmu. Ne vše v byznysu se totiž dá řešit pouze kamarádským souhlasem. Naopak si myslím, že občasné neshody jsou důležité a posouvají firmu kupředu.
Na jakých principech je v tomto ohledu postavena vaše společnost Unicorn Attacks?
Vít: My jsme v tomhle trochu atypický příklad. My se s Milanem poznali nejdříve pracovně jako kolegové ve společnosti O2. Ale de facto od prvního setkání jsme si extrémně “sedli” svými názory na věci a byznys. Měli jsme na většinu věcí a řešení de facto identický pohled. Což vedlo cca po 5 letech postupně ke kamarádství a vytvoření společné vlastní firmy. My se tedy stali kamarády prostřednictvím našich pracovních názorů a pohledů na byznys. Jsme tedy takový reversní příklad.
Komu jsou služby Unicorn Attacks primárně určené a jaká je vaše největší přidaná hodnota?
Milan: Jsou určeny lidem, kteří chtějí tvořit něco hodnotného pro druhé lidi a profitovat z toho. Naše největší hodnota je asi to, že máme odvahu ukazovat věci, které jsou často nepříjemné a přinést pohledy na věc, které jsou sice nové a často strašidelné, ale zároveň se dají prakticky uchopit.
Co se vám zatím v Unicornech nejvíce povedlo? Na co jste pyšní?
Vít: Je to asi více věcí. Zaprvé, že jsme firmu úspěšně rozběhli od nuly, a to v byznysové oblasti, která je velmi náročná. Za druhé jsou to klienti a jejich projekty, na kterých pracujeme. Pokud bychom měli uvést příklady, tak jsou to třeba Seed Starter České Spořitelny, HC Sparta Praha, T-mobile, Innovatrics, Potten & Pannen. Ale je toho mnohem víc. Jsme také hodně rádi, že celý tým našich zaměstnanců se podařilo dobře “chemicky” poskládat a že máme u nás skvělou atmosféru a lidi se upřímně těší do práce. To považujeme za velmi důležité.
Myslíte, že český národ má nějakou vlastnost, která je pro něj zcela typická a okolní národy jí třeba nemají?
Vít: Nevím, jestli je to jen český národ, ale řekněme, že je to časté v naší části Evropy. Za mne je to fakt, že si lidé často vzájemně nepřejí úspěch, schopnost sdílet nahlas, co se nám nepovedlo a také, že nám někdy chybí odvaha říkat nahlas svůj skutečný názor a radši zůstáváme “neutrální a bezbarví”.
Milan: V našem regionu mě vždy fascinoval fakt, že tu máme obrovskou skupinu talentovaných, šikovných a kvalifikovaných lidí, kteří ale většinou dělají všechno na jistotu a průměrně, protože jim chybí odvaha se ukázat.
Ať nekončíme posteskem, jakou jste potkali nejinspirativnější osobnost ve svém životě?
Vít: Já potkal dvě velmi inspirativní. Kdysi, když jsem v Londýně a pracoval pro společnost Dell, tak tehdejší člen jejího evropského vedení John Moore. To je jeden z byznysově nejprogresivnějších lidí, jaké jsem v životě potkal. A druhý člověk je teď Milan Šemelák a myslím to opravdu.
Milan: Tak já teď nemůžu říct že Vítek, protože to by bylo selfpromo na selfpromo (smích). Ale možná Simon Martin, zakladatel Inside Ideas Group, pro kterého jsem měl možnost pracovat. Primárně je inspirativní díky své schopnosti být extrémně byznysový a extrémně lidský zároveň.