Málokterý automobil aktuální masové produkce vás na první pohled dokáže zaujmout tak jako Volkswagen Arteon. Přitom stačí tak málo – vzít obyčejný Passat a jeho křivky důsledně rozpracovat. Tu rozšířit, tu snížit, tu protáhnout, tu zkrátit a je to!

Designéří si na Arteonu dali opravdu záležet, a tak není divu, že vypadá jako umělecké dílo. Jeho vysochané tvary dávají už z dálky na odiv, že hledíte na vůdce volkswagení smečky. Arteon totiž sedí na pomyslném trůnu wolfsburské automobilky, který ještě nedávno patřil o kategorii většímu Phaetonu. Ten se však (zatím) poroučel do věčných lovišť a ze Skleněné manufaktury v Drážďanech, kde se vyráběl, se stala expozice elektromobility. Nový král s proto vyrábí v německém Emdenu.

Není tajemstvím, že nový Arteon vychází z aktuální generace Volkswagenu Passat, ze kterého si bere to nejlepší a ještě k tomu něco přidává. To něco je hlavně elegance. Ne, že by Passat byl nějaký floutek v potrhaných džínách, ale manažerská limuzína je prostě manažerská limuzína a žádná extravagance u ní nehrozí. Když ale máte čtyřdveřové kupé s bezrámovými dveřmi, světlomety, které plynule navazují na masku chladiče, protaženou kapotou s jakýmsi „lízátkem” zasahujícím do masky chladiče a obřími koly, pozornost kolemjdoucích je zaručena.

U Volkswagenu ale nezapomněli ani na praktičnost. Arteon je totiž liftback, což znamená, že po otevření zavazadlového prostoru na vás zírá vaše osobní jeskyně, kam naložíte prakticky cokoliv. A interiér? Tam se designéři, bohužel, moc neodvázali. Sice vypadá přiměřeně luxusně, ale člověk by čekal o trochu víc, než jen pár kosmetických změn oproti Passatu.

Na test jsme měli nejsilnější naftové provedení se 176 kW (240 k), 7stupňovou dvouspojkovou převodovkou DSG a pohonem všech kol 4Motion. V této konfiguraci je Arteon naprosto skvělým společníkem na dlouhé trasy. Při vyšších rychlostech po německých dálnicích už je uvnitř sice více hluku, než je zdrávo, ale to je daň za bezrámové dveře. Při normálních cestovních rychlostech do 160 km/h je vše v naprostém pořádku. Nejlépe se ale svezete s vrcholným dvoulitrovým benzinovým motorem 2.0 TSI, který má výkon 206 kW, tj. 280 koní! S ním totiž využijete nižšího těžitě a doširoka rozkročeného postoje i na klikatých silnicích.

Nový Volkswagen Arteon je již k mání u českých prodejců, a to od 1 007 900 Kč za 2.0 TDI se 110 kW a pohonem předních kol. Cenovka našeho naftového biturba se pak vyšplhala přes 1,4 milionu Kč.

Lukáš Novák

Komentáře