Měl jsem slabost pro první Volswagen Passat CC, blízko jsem měl i provedení po faceliftu, kterému z názvu zůstala pouze písmena CC. Příjezd Arteonu mě však před čtyřmi lety nijak zvlášť nenadchnul. Změn bylo málo, stále se vesměs jednalo o „placatý Passat s bezrámovými dveřmi“, jenže marketing automobilky se z něj snažil udělat nový Phaeton. V neposlední řadě pak pozici Arteonu příliš nepomohla ani poměrně arogantní reklamní kampaň v Česku s heslem „Není pro každého“. To vše je ale naštěstí pryč, protože s provedením Shooting Brake se Volkswagen vrátil zpět na zem, a to v neskutečně elegantním a vytříbeném stylu.
Hned na první pohled je vidět, jak moc si designéři s novinkou vyhráli. Tam kde se za zadními sloupky jednoduše svažovala střecha až k víku zavazadlového prostoru najdete u kombi Shooting Brake fantasticky přidělaný „batůžek“, který celku dodává jedinečnou dynamiku. Tu oceníte zejména při pohledu z profilu, kdy vůz vypadá jako vystřelený šíp v letu. Také pohled zezadu ukazuje, s kým máte tu čest – Arteon působí doširoka rozkročeně, silně a připravený vyrazit. Přední části Arteonu pak dominuje široká maska chladiče, jejíž chromované lamely jsou vizuálně propojeny s LED prvky denního svícení ve světlometech.
Uvnitř se žádná revoluce nekoná, interiér stále vychází z důvěrně známého Passatu, použity jsou však hodnotnější materiály, takže máte pocit většího luxusu. Potěší přítomnost infotainmentu minulé generace, který (byť nemá kolečko pro ovládání hlasitosti) je odladěný a perfektně funkční za všech podmínek, klasického voliče automatické převodovky, či digitálního přístrojového štítu. Naopak splašená a nepřesná dotyková tlačítka na multifunkčním volantu jsou něčím, bez čeho bychom se klidně obešli.
Náš Arteon Shooting Brake poháněl benzinový motor 2.0 TSI s výkonem 140 kW (190 koní). Ten je posílán výhradně na přední kola, což má za následek dvě věci: na suchu vám přijde, že je motor přiškrcený a auto i přes výše zmíněné parametry příliš nejde za plynem, na mokru máte díky lehkému předku naopak co dělat, aby vám při každém rozjezdu neprokluzovala kola. Co s tím? Jednoznačně si pořídit provedení s pohonem všech kol 4Motion, kde tyto malichernosti při rozjezdu nebudete muset řešit. Tím pádem se také v motorové hierarchii dostanete k výkonnějšímu benzinovému agregátu. Sice to je stále dvoulitr, ale s 206 kW (280 koňmi), a to už bude jinačí svezení.
Velmi příjemným zjištěním byla nízká hladina hluku v kabině, a to jak od kol, tak hlavně od bezrámových dveří. Aerodynamický hluk prakticky neexistuje ani při vyšších rychlostech. Když si k tomu navolíte ten správný režim adaptivního podvozku DCC, přičtete obrovský a skvěle dostupný zavazadlový prostor, máte jednoho z nejelegantnější manažerských „stěhováků“ na trhu! Na ten náš si připravte přijatelných 1 346 200,- Kč.
Lukáš Novák