Společnost Volvo Cars se stane první automobilkou, která prostřednictvím technologie distribuované databáze blockchain začne sledovat zdroje kobaltu využívaného v akumulátorech určených pro vozy značky Volvo. Toto oznámení následuje po představení prvního plně elektrického vozu Volvo, modelu XC40 Recharge, minulý měsíc.
Dohledatelnost zdrojů nerostných surovin, jako je například kobalt, využívaných v akumulátorech Li-Ion představuje jednu z hlavních výzev, jimž čelí výrobci automobilů usilující o udržitelný rozvoj. Automobilka Volvo Cars se zavázala k tomu, že budou její zdroje kompletně dohledatelné, aby si mohli být zákazníci řídící elektrifikované vozy Volvo jistí, že byly akumulátory v jejich vozech vyrobeny zodpovědným způsobem.
Technologie blockchain, jejímž základem je vytvoření transparentní a spolehlivé sítě sdílených dat, výrazně přispěje k zajištění transparentního dodavatelského řetězce nerostných surovin, protože nebude možné změnit informaci o původu daného materiálu, aniž by se to zjistilo.
Společnost Volvo Cars v současné době uzavřela dohodu se svými dvěma globálními dodavateli akumulátorů, kterými jsou čínská společnost CATL a jihokorejská společnost LG Chem, a s předními globálními firmami zaměřujícími se na technologii blockchain, jejímž smyslem je počínaje letošním rokem zajistit dohledatelnost původu kobaltu.
Zatímco technologické firmy Circulor a Oracle zprovozní technologii blockchain na základě úspěšného pilotního projektu, který proběhl začátkem letošního léta, napříč dodavatelským řetězcem společnosti CATL, specialista na odpovědné využívání zdrojů RCS Global ve spolupráci se společností IBM zprovozní síť RSBN (Responsible Sourcing Blockchain Network) v rámci dodavatelského řetězce společnosti LG Chem.
„Pokud jde o těžbu námi používaných nerostných surovin, vždy jsme v rámci našeho závazku využívali dodavatelské řetězce splňující určité etické požadavky,“ uvedla Martina Buchhauser, ředitelka pro zásobování Volvo Cars. „Díky technologii blockchain můžeme podniknout další krok směrem k zajištění plné kontroly našeho dodavatelského řetězce a v úzké spolupráci s našimi dodavateli minimalizovat související rizika.“
Blockchain je digitální databází obsahující seznamy záznamů, které jsou vzájemně propojeny pomocí kryptografie. V praxi to vypadá tak, že technologie v rámci dodavatelských řetězců vytvoří záznamy transakcí, které nelze změnit, přičemž se současně také posiluje společná sada pravidel udávající, jaká data lze nahrávat. To účastníkům umožňuje nezávisle ověřovat a revidovat transakce.
V tomto konkrétním případě zahrnují data v síti blockchain informace o původu kobaltu, atributy, jako jsou hmotnost a velikost, řetězec vazeb a údaje, na jejichž základě lze zjistit, zda chování účastníků odpovídá směrnicím OECD pro dodavatelské řetězce. Jedná se o přístup, který přispívá k vytvoření důvěryhodných vazeb napříč celým dodavatelským řetězcem.
V předešlém měsíci představila automobilka Volvo Cars model XC40 Recharge, což je první zástupce rodiny plně elektrických vozidel, která budou pod označením Recharge postupně uvedena na trh. Automobilka očekává, že do roku 2025 budou polovinu jejího globálního prodeje tvořit plně elektrická auta, zatímco zbytek budou hybridní vozy.
Minulý měsíc společnost Volvo Cars představila také ambiciózní klimatický plán zahrnující radikální 40% snížení uhlíkových emisí vyprodukovaných na jeden vůz, ke kterému má dojít do roku 2025. Dále se automobilka zavázala pokračovat v etickém způsobu podnikání v rámci všech svých aktivit a dodavatelského řetězce.
Společnosti CATL a LG Chem jsou renomovanými výrobci akumulátorů, kteří se oba mohou pochlubit dlouhými a úspěšnými dodavatelskými záznamy vztahujícími se k výrobě akumulátorů Li-Ion pro automobilový průmysl. Samozřejmě splňují striktní požadavky automobilky Volvo Cars s ohledem na technologickou vyspělost, odpovědný dodavatelský řetězec, omezení uhlíkových emisí a konkurenceschopné náklady na výrobu modelů Volvo.