Temná vojenská minulost mohutné stavby se stala domovem digitálních uměleckých děl. Někteří z přítomných umělců se dokonce kdysi řadili k nacisty opovrhované skupině tzv. zvrhlého umění.
Galerie Bassins de Lumières ve francouzském Bordeaux se otevřela v červnu minulého roku a ihned se zařadila na první příčku největších digitálních uměleckých galerií planety.
Monumentální betonová struktura, domov nové galerie, sloužila za časů druhé světové války jako ponorková základna ve Francii přítomných nacistů, kteří tak chránili své stroje v procesu opravy před hrozícími leteckými nálety.
Nedobytný bunkr byl opuštěn roku 1944, ale protože částka za jeho stržení byla enormní, zůstala válečná připomínka stát doposud. Dnes ji tak místo bojových strojů okupuje zcela opačný vynález lidstva – umělecká díla, zrcadlící se v temných vodách, promítaná na betonové zdi z 90 video projektorů a navíc okořeněná zvukem z 80 reproduktorů.
Dechberoucí projekt představuje díla takových umělců, jako je Gustav Klimt, Paul Klee nebo třeba Egon Schiele – poslední dva z jmenovaných byli právě nacisty označováni za opovrhované „zvrhlé umělce“.
Letošního roku se v prostoru o rozloze přes 12 077 m2 představí další umělci, a to sice Monet, Renoir a Chagall.
Jan Králík