Tradiční západní značky se čím dál víc zaměřují na vkus i peněženky čínských zákazníků, a to nejen prostřednictvím tvůrčí spolupráce s čínskými návrháři, ale také akvizicemi firem.

Na týdnu módy loni v červenci měla jedna kolekce výrazně čínské vyznění. Ženevský dům Chopard ve spolupráci s čínskou návrhářkou Guo Pei vytvořil kolekci 43 šatů společně s 18 klenoty. Kolekce se předvídatelně jmenovala „Hedvábná stezka“ a jejím tématem byla „snová vize Asie“. A tato spolupráce není jediná. Swarovski se podobné spolupráce pustil už v roce 2013, kdy rovněž uvedl šperky určené pouze pro tento region a vytvořené společně s tamními tvůrci, jako jsou Wang Peiyi, Ye Mingz či Masha Ma. Dalším cestou na východ jsou akvizice. Čínská Gansu Gangtai Holdin Group předloni získala za 230 milionů eur 85% podíl v italské firmě Buccellati. Gansu má v Číně přibližně 350 prodejen s klenoty a prodává také online.

Návrhářka Guo Pei spolupracovala s firmou Chopard na kolekci Hedvábná stezka

Důvod obratu k východu? Výzkumná agentura Euromonitor v prognóze uvádí, že čínský trh s klenoty, který má v současnosti hodnotu 90 miliard USD, v následujících pěti letech vzroste o 22 %. Ještě výrazněji toto číslo vynikne ve srovnání s obdobným trhem ve Spojených státech, který o 15 % poklesnout, a v Evropě, který má za stejné období vzrůst pouze o 4 %.

Náramek Swarovski Eternal

Jenom vstoupit na čínský trh však nestačí, je třeba zdejší zákazníky vhodně oslovit a vybudovat si s nimi vztah. Problémem může být už jen překlad názvu značky do čínštiny, který může skončit až směšně. Když jedna německá automobilka přepsala svou značku foneticky do čínštiny, brzy zjistila, že čínsky to znamená „rychle ke smrti“. Další chybou je pohlížet na čínské zákazníky jako na homogenní trh. Číňané v Malajsii se velmi liší od Číňanů v Šanghaji, Pekingu či Hongkongu.

Náramek Buccellati Mini Blossom

Počet bohatých Číňanů roste. Podle konzultační firmy Bain & Co a China Merchants Bank počet bohatých Číňanů s disponibilním majetkem přes 1,5 milion dolarů se za uplynulých deset let zosminásobil a nyní čítá přes 1,6 milionu lidí.

Komentáře