Vše začalo novým logem a celkovou vizuální identitou, která fanouškům značky Jaguár nastínila, jakým směrem se bude automobilka v budoucnu ubírat. Dnes na Miami Art Weeku představila koncept designové vize nového elektromobilu Type Zero Zero, který vznikl v duchu hesla „Copy Nothing“. Právě on se stal pomyslným startovacím bodem, od kterého se teď design nových vozů odpíchne. Budou mít úspěch?
V Miami pokračuje transformace Jaguaru na výhradně elektrickou značku s rodinou nových, velice žádaných a exkluzivních luxusních vozů. Tato přeměna přesahuje rámec produktů, které Jaguar dosud navrhoval a konstruoval – představuje nový koncept celé značky.
Přídomek Type je odkaz na původ značky, na modely, jako je průkopnický E-type. První nula značí nulové emise výfukových plynů, druhá pak představuje jeho status vozu nula v nové linii modelů. Vizionářský design se vymyká konvencím elektromobilů a díky dlouhé kapotě, široké linii střechy, 23” kolům z lehkých slitin, profilu fastback a zádi připomínající člun, vytváří dramatickou siluetu se sofistikovanými, modernistickými povrchy. Nejnovější technologie elektrifikace a odvážný design umožní budoucím Jaguarům vyniknout na stále homogennějším trhu elektromobilů.
První sériově vyráběný Jaguar nové generace bude čtyřdveřové GT, které bude odhaleno koncem roku 2025. Jeho cílem bude dojezd až 770 km na jedno nabití podle WLTP a při rychlém nabíjení za pouhých 15 minut přidat dojezd až 321 km.
Fyzické ztělesnění kultury Jaguaru ožije ve vybraných exkluzivních showroomech pro klienty po celém světě. Tato prostředí budou představovat strhující krok do světa značky Jaguar. Zároveň budou doplněna širší globální sítí luxusních prodejen. První nový showroom Jaguaru se bude nacházet v srdci luxusní módní čtvrti Paříže.
Dramatická karoserie
Nová sebevědomá tvář Jaguaru kombinuje vzpřímené, rovné plochy s novým znakem značky ve svém středu. Výrazný a precizní světelný podpis vpředu zdůrazňuje rohy vozu, dodává mu šířku a drží jej u země.
Bočnímu profilu dominují odvážné proporce, přičemž na každé straně vozu je do ručně opracovaného mosazného odlitku laserem vygravírován skákající jaguar. Tyto odlitky se teatrálně vyklopí, aby odhalily zadní kamery, které – stejně jako zásuvky pro nabíjení a přední vstupy vzduchu – zůstávají skryté do chvíle, než jsou potřeba.
Zadní dveře bez skla a panoramatická prosklená střecha sladěná s karoserií vytvářejí dojem sochy. Zadní část konceptu je definována výraznou horizontální grafikou Strikethrough, která skrývá dramatické koncové svítilny přes celou šířku vozu a zdůrazňuje sílu a velikost Type 00.
Stejně jako dvojice E-typů při představení na ženevském autosalonu v roce 1961, je odhalení Type 00 oslavou dvou kontrastních interpretací nové vize designu značky Jaguar. Například odstín Satin Rhodon Rose – přezdívaný Miami Pink na počest pastelových barev ikonické architektury města Art Deco – je inspirován výraznou růžovou barvou, kterou mosaz získává stárnutím. K němu se připojuje výrazný vůz v barvě Inception Silver Blue. Té se říká London Blue a je inspirována opalizující stříbřitě modrou barvou z 60. let 20. století. Byla vybrána tak, aby odrážela britské kořeny Jaguaru.
Podmanivý interiér
Dvojice motýlích dveří a „pantografové“ zadní dveře po otevření odhalují modernistický interiér, který sdílí své výjimečné proporce s karoserií. Úžas vzbuzující interiér je charakterizován třemi ručně vyrobenými mosaznými liniemi, které se táhnou po délce interiéru, s centrálním 3,2 m dlouhým mosazným hřbetem, který rozděluje pár plovoucích přístrojových panelů.
Uklidňující travertinový kámen funguje jako podstavec, který podpírá plovoucí sedadla a centrální páteř. To inspiruje bohatou vrstvenou paletu tónů a barev interiéru. Smysl pro řemeslné zpracování umocňují tkané textilie. Na dotek příjemná vlněná příze, inspirovaná ručně tkanými přízemi, obepíná dvě sedadla, lištu s reproduktory a podlahu.
„Stejně jako zvenčí jsou i v interiéru charakteristickým znakem vypustitelné systémy. Displeje se tiše a efektně vysouvají z palubní desky, zatímco elektricky poháněné kryty odkládacích prostor se na požádání jemně otevírají a odhalují skryté střípky výjimečných barev. Jsme přesvědčeni, že technologie by měly moderní luxusní zážitek umocňovat, nikoli architektuře dominovat, a digitální displej uprostřed palubní desky je příkladem této filozofie. Displej Clearsight nahrazuje tradiční zpětné zrcátko a zlepšuje celkový výhled z vozu,“ řekl Tom Holden, hlavní designer interiéru, Jaguar.
Zážitek pro smysly
Type 00 je zážitkem pro smysly. Jeho prosklená střecha sladěná s karoserií vrhá na materiály uvnitř jemný vzor, který oživuje textury a v průběhu dne mění jejich charakter.
Tým designérů Jaguaru zkoumal nové způsoby vylepšení interiéru. Cestující si mohou vnitřek vozu přizpůsobit své náladě pomocí unikátně zpracované skříňky Prism. Cílem tohoto prvku je, aby se cestující propojili s vozem a rozšířili koncept přizpůsobení a personalizace. Skříňka se ukládá za elektricky ovládaná dvířka na boku karoserie a obsahuje tři totemy z přírodních materiálů – mosazi, travertinu a alabastru. Společně vytvářejí nový smyslový zážitek a vybízejí uživatele k zamyšlení a ocenění jednoduchých vjemů.
Umístění jednoho z totemů uvnitř středové konzoly přizpůsobuje náladu interiéru. Vše, od ambientního osvětlení a jedinečné zvukové kulisy až po personalizovanou grafiku na displeji, odráží vlastnosti zvoleného materiálu. Na míru připravené vůně se snoubí s použitými materiály a vytvářejí tak jedinečný personalizovaný zážitek.
Tento výjimečný a umělecký přístup k zapojení smyslů je rozšířen i na displeje, kde jsou animace tvořeny kreativní technikou Chiaroscuro – trojrozměrné objekty jsou definovány pomocí světla a stínu.
Více na www.jaguar.com/copy-nothing
Foto: Jaguar